Humlebier i skuret

Vi er ved at rydde vores brændeskur i det hus, vi flyttede ind i sidste år. Det hele skal ryddes, da vi skal have ordnet fliserne og derefter fyldt skuret med brænde til vinteren. 

Bagerst i hjørnet af skuret lå en bunke fliser, som jeg havde mistanke om gemte på et bo med humlebier - og ganske rigtigt. Jeg har fjernet de øverste lag og kan se en gammel rede - formentlig mus, og humlebierne kravler herind og man kan høre en masse summen, hvis man rører mere ved fliserne. Jeg tør ikke fjerne flere fliser, for jeg vil helst ikke forstyrre dem mere lige nu og slet ikke gøre dem vrede. 

Jeg elsker humlebier og ved, at de er nyttige, men vi bliver nødt til at få fjernet boet. Jeg har forsøgt at læse mig til gode råd, men fandt ingen vi kan bruge i en situation som vores. Har I kloge folk nogle råd? Vi skulle have været færdige med arbejdet i dag, men må vente lidt med resten. 


Louise
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved nærmere eftersyn, og fordi jeg kom til at banke til den med kosten, tror jeg boet er under en gammel reol, som står ved siden af fliserne. Den skal også smides ud. Da jeg ramte den med kosten, kom der en voldsom og ihærdig summen. Jeg må hellere holde mig lidt fra den ene af skuret, indtil jeg ved hvad vi gør. 


Louise

Det er ærgerligt, da basserne er både underholdende og nyttige. 

Er reden under jorden, er et par liter kogende vand en mulighed.

Ellers prøjt reden med http://www.trinol.dk/insekt-bekaemp...iddel.aspx  Det plejer og være ret effektivt. Giv gerne reden et par sprøjt i ny og næ over flere dage indtil alt liv ophøre.

Lykke til. 




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Vil du slå ihjel for at rydde op i brændeskuret?? Nej vel??


Venlig hilsen
Knud

Det er allerbedst at bekæmpe dem efter tusmørket er begyndt da alle bier så er hjemme. 

Knudr. Vi er vel nogen stykker der engang imellem har klasket en flue  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, klasket en enkelt, men ikke en hel familie. 

Stak da det brænde udenom familien Luller!

Så kan du hele sommeren se de smukke væsner summe rundt i dine blomster.


Venlig hilsen
Knud
Annonce

Du bliver nok nødt til at aflive dem, hvis du skal bruge dit skur i år. Biavlere har somme tider brug for at udrydde en hel bifamilie, hvis bierne er aggressive. Til det bruges blot et lille bæger med benzin. Benzindampene afliver dem.

Jeg vil tro at du kan gøre det samme - du skal måske bruge noget i stil med en tallerken. Sæt tallerknen så tæt på bierne som du kan efter at de er faldet til ro en aften, hæld en sjat benzin op, og dæk over med plastik, helt tæt mod gulvet. Benzindampene er tungere end luft, så det skal nok virke.

Jeg vil dog lige advare med brandfaren. Du skal være helt sikker på at der ikke er noget der kan antænde. Du må ikke tænde eller slukke lys, da det kan give gnister. Er du ikke helt sikker, så må du finde en anden metode.


Søren O

Tusind tak for de gode råd. Vi må få lagt reolen ned en aften og se, hvordan reden ser ud og hvad der vil virke bedst. 

Det er meget imod mine principper at slå de skønne kræ ihjel og kunne jeg undgå det, ville jeg det. Jeg ville ønske man kunne flytte boet i stedet. Men der er ingen vej udenom. 🙁 Vi har gang i en større renovering og der er det nødvendigt at få ryddet skuret for at kunne komme til andre steder.


Louise

Humlebier har jeg ikke så meget forstand på, men jeg har haft honningbier i en årrække, indtil midt i 1990 `rne De skulle flyttes mindst 6 kilometer for at de ikke kunne flyve hjem igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er osse forhenværende biavler og jeg har aldrig hørt om at man udrydder en hel bi-familie fordi de er noget hissige, tværtimod udskifter man blot dronningen. 

Mht. Brumbasserne, jeg ved ikke om det kan lykkes nu (måske er boet for stort) og flytte boet. Men min gamle læremester lærte mig trickset at flytte humlebier ind i drivhuset. Man gravede blot nogle vinflasker ind i en skråning, forret med muse-bæ. Når boet så var etableret blev boet (flasken) flyttet ind i tomatdrivhuset.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis