Automatsikring i stykker eller?

I min eltavle, i mit nye gamle hus, er der en ledig Automatsikring, hvilket jeg har brugt til en stikkontakt lige ved siden af eltavlen. Når jeg sætter kaffemaskinen til er det ligesom om der ikke er nok kraft til at trække den. Jeg har prøvet at sætte en lampe på samme stikkontakt, som nærmest ikke kan lyse når kaffemaskinen kører. Hvis jeg skifter til en anden automatsikring(som en test), så virker det hele fint.

Kan det være andet end at automatsikringen er i stykker?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan med et multimeter tjekke hvor meget modstand der er, dette ville eventuelt kunne indsnævre dit problem til enten automatiskring eller en dårlig forbindelse.

Du kan jo lige prøve at spænde alle ledningerne " i " automatsikringen.

Hvis du vil måle med multimeter så mål kun volt.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg  tror du har en løs (flydende) nul , Gør som jens skriver spænd alle ledninger , men ikke kun i denne  her automatsikring , men i hele tavlen.  dvs. i alle automatsikingerne .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for input indtil videre!

Så fik jeg spænd efter, alle sikringer, det løste intet. 

Det viser at være 2 automatsikringer der har samme problem. Jeg købte nogle nye, det løste heller ikke problemet. 

De 2 automatsikringer der har problemer, får deres fase fra længere nede på tavlen(på billedet er sikringen mærket fyr og VVB). Når den automatsikring er slukket, er der ingen strøm i de 2 øverste automatsikringer. Nu er jeg forvirret! Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre.



Annonce

Der er noget i din forklaring, der ikke passer, for de to automatsikringer, du omtaler, og den række de sidder i, får deres spænding fra HFI relæet. Men det er vel ikke sådan, at der noget isolation i klemme i tilgangen på den ledige automatsikring. Du bør sætte noget belastning på udgangen og derefter måle spænding på tilgangen. Hvis spændingen er OK, så måler du på udgangen om spændingen er OK. Er den det, fungerer det, er den ikke OK, er fejlen i automatsikringen.


fase

Ja så er det jo forbunden helt galt, sikringerne skal jo ikke sidde i serie.

Mon ikke du skulle få den lokale elinstalatør, til at give tavlen et tjek?

Med risiko for han synes, der skal en ny tavle til.-.

Der er en del samlinger med klemmemuffer, er de ikke udført korrekt, er det rigtig skidt, med fare for brand i tavlen.


Vi prøver igen, i morgen --

Lige en uddybende forklaring. De 2 sikringer markeret med rødt kryds er dem der ikke levere nok effekt. De er serie forbundet med den sikring der er markeret med grønt. Når jeg slukker for den grønt markerede sikring, er der slet ikke spænding på de rød markeret sikringer, hvilket jeg slet ikke forstår.

@S. Fabrin: Jeg har haft skiftet de 2 sikringer markeret med rødt, uden det løste problemet, så de er ikke i stykker.

@je_ns: er serie forbundet sikringer ulovligt eller bare uheldigt? Jeg har lige købt huset, så tænkte det kunne blive en forsikringssag.

Jeg er meget tæt på at må ringe efter den lokale trikker, indtil da, mange tak for input.







Måler du til jord? Hvis du måler på samme potentiale kan du godt have spænding,  men aflæse 0 volt på multimetet


 

Som jeg ser det går den hvide og den blå ledning, fra de to sikringer ned til hpfi-relæet.

Har du efterspændt ledningerne på hpfi-relæét



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis