ændre hastighed på el motor

Kan man sætte en lys dæmper med en et faset motor og derved skrue ned for omdr. ??

Ved godt der også skrues ned for moment .

Den er på 600 watt

Hvis jeg ser jeg gerne hvilke gerne med link til Ebay.


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer lidt an på hvad motoren skal bruges til. Hvis det er en sav eller lign, hvor moment behovet ændrer sig kan det ikke lade sig gøre. Er det en pumpe eller ventilator kan man godt. De har jo en vinge som kræver en konstant moment ved en given hastighed. Så du må lige komme med lidt flere oplysninger om motorens brug inden der eftersøges en løsning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der tror jeg ikke det er nogen god ide, der er der jo svingende behov for moment. 

 Men jeg har 10-12 små brugte frekvensreg. liggende måske du kan kan bruge sådan en. Jeg skal lige se på mærkepladen så sender jeg oplysninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan du bruge dette til noget ?

Ja jeg kan se at det er bygget som en enfaset motor. Det kunne også have været motor med kondensator, som så kan køre på 230 V. Så kan man nemlæig fjerne kondensator og køre den 3 faset 230V Du kunne prøve at se om der ligger en kondensator inde i klem kassen. Dog ville der så ofte stå en størrelse på mærkepladen

 Frekvensreg. som jeg har er med tilgang enfaset 230 V og afgang er så 3 faset 230 V. 0,75 kw. 4,1 A  Hvis du skal søge lidt på det er det MITSUBISHI FR-U120S-0,75-ER 

Min instruktion er på tysk så det skal lige "stampes" igennem

Jeg skal lige se om jeg kan finde en enfaset 230v motor og så lave et forsøg i morgen om det kan køre med bare 2 af de 3 faser. (så bliver det nemlig det samme som enfaset 230V ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan ikke helt huske det, men nogle 230 volts motorer, var med en startvikling, og en slyngmekanisme, som jeg husker det var der ingen kondensator. (men kan sagtens huske forkert)   


Vi prøver igen, i morgen --

Lyder meget spændende...

Der en en kondensator på ( se foto) men der er også slyngemekanisme som jeg kan høre slår til og fra ved start og stop.

Glæder mig til du vender tilbage

Spændt på at høre hvad du finder ud af.

Vil du også hjælpe på en brumme lyd jeg syntes motoren har som går i hele maskinen

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis