Afstivende lag mellem varmefordelingsplader (gulvvarme) og laminatgulv

Hej folkens

Min VVSer anbefaler at jeg lægger et lag træ (el lign) mellem varmefordelingspladerne og laminatgulvet, for at understøtte og fordele vægt bedre.

Opbygning vil derfor være, oppefra og ned:

Laminatgulv
Afstivende plade (træ?)
Varmefordelingsplader med pexrør i
Polystyren (flamingoplader)

Udfordringen er at jeg har begrænset byggehøjde at arbejde med, max 10mm har jeg til dette afstivende lag :(

Hvad vil I anbefale at jeg lægger under som afstivende lag? Jeg overvejer noget MDF plade, som måske ikke er det kraftigste, men som burde være mere knirke-sikret end fx krydsfiner...?

Input modtages gerne :)


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver godt nok 10 mm, men kan du mon få plads til en 12 mm gulvspånplade med fer og not? Det er vist den tyndeste tykkelse gulvspånplader findes i.
På Gulvbranchens hjemmeside, http://www.gulvfakta.dk/konstruktio...ktion_3313 står der at man kan bruge hårde træfiberplader (dvs. "masonite") på 6-9 mm som undergulv. De skal dog have fer/not eller falsende kanter. Jeg har ikke kunne finde hverken producent eller forhandler af sådanne plader.
Måske kunne man lime 2-3 almindelige 3 mm masoniteplader sammen i forbandt. Jeg er dog ikke sikker på hvor stift det bliver.
Uanset hvilket undergulv du vælger bør du have gulvpap (ca. 500 g/m2) mellem varmefordelingspladerne og undergulvet for at undgå knirkelyde. Du skal sikkert også have noget trindæmpende mellem undergulv og laminatgulvet. Her vil jeg nok vælge noget lidt bedre end gulvpap. Husk at det trindæmpende lag IKKE må være med dampspærre hvis dit undergulv er af træ. Hvorvidt der skal være en damspærre længere nede i konstruktionen afhænger af, hvor i huset gulvet er.

Palle Dam

Tak for svar, Palle.

Jo, jeg har også haft kig på 12mm plader, men det er lige på grænsen at der er plads til dem, plus de (krydsfiner) plader jeg har set på 12mm har ikke været 100% lige, og en større eller mindre krumning af dem ville nok nemt kunne få det ikke så tunge laminatgulv til at hæve sig, måske Derfor jeg sigtede lidt mere efter MDF som ikke bør have indre spændinger i træet efter mit bud.

Jeg regner også med at lægge gulvpap mellem varmepladerne og undergulv, og laminatgulv kommer præfabrikeret med 2mm skumunderlag, så der imellem bør den også være ok

Damspærre regner jeg ikke med at bruge, da der under betongulvet er en opvarmet kælder.

Det er ikke muligt at samle MDF plader uden brug af fer og not på en eller anden alternativ måde? Jeg er enig i at det med at lime mindre MDF plader sammen lyder lidt risky også ifht bøjninger osv...


Allerførst hvad står der i gulvleverandørens anvisninger?

12 mm gulvspånplader er en ganske udmærket løsning, og hvis der er skumunderlag under laminatgulvet behøver du efter min mening ikke gulvpap også (undtagen hvis monteringsanvisningen siger noget andet).

Krydsfiner dur ganske rigtigt ikke i denne situation, og jeg kan ikke se fordelen med MDF.

Fordelen ved MDF skulle netop være at det ikke ville "vride" sig, som en krydsfiner ville, og i mine øjne er lidt mere eftergivende ifht knirkelyde hvis de skulle komme til at ligge kant mod kant.

Ellers overvejer jeg spån- eller MDF plade på 9mm, og så slev fræse fals på langs af dem med en overfræser...?

Annonce

Du skal jo være sikker på at pladerne kan bære gulvet, og derfor min henvisning til leverandøranvisninger.

Jeg har aldrig hørt om at et 9 mm underlag på et eftergivende underlag som polystyren jo er kunne anerkendes!

Jeg har selv tidligere brugt en tyndere gulvspånplade med fer og not (måske 6 mm ?), men på et fast underlag.

Leverandørs papirer siger ikke meget andet end at underlaget skal være jævnt (max 2mm fald pr m), tørt og rengjort, og at der ved gulvvarme selvfølgelig max må være de 27 graders varme.

Polystyrenen er jo heller ikke den almindelige S60/S80 man kan købe alle steder, men en S250 som netop kan holde til extra belastning uden at give efter.

Uponor skriver fx ved deres sæt med lave polystyrenplader med fordelingsplader i: "Ved montage på denne måde, øges gulvhøjden kun med 15 mm ekskl. overgulv. Herefter lægges et laminat eller parketgulv. Ønskes et vinylgulv lægges først en 10 mm spånplade med fer og not oven på gulvvarmepladerne."

Det undrer mig at de der hverken omtaler afstivende plader eller gulvpap...?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis