Robåd "lapstrake"/Clinker ply?

Hej

Jeg har længe gået og overvejet idéen om at bygge en lille robåd. Men jeg har ingen decideret erfaring med at bygge både. Har okay erfaring i, at arbejde med træ og håndværk, har været med til at bygge et hus fra bunden - fuldtid.

Jeg har vedhæftet 2 billeder for, at give en idé om projektet.

Mit spørgsmål er... først og fremmest: Er det overhovedet muligt? Jeg søger ikke noget pralende eller detaljerende. Det eneste kriterium er at ydersiden skal være i planker (lapstrake/clinker ply, tror jeg vidst nok det hedder på engelsk). Når ja, og så skal den kunne flyde! ;)

Hvor starter jeg? Pris for sådan et projekt? Er der nogen som har tegninger til noget ligende?

Håber i vil hjælpe :)


Mvh.

Gustaf


Gustaf
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu spørger du om det overhovedet er muligt ?  Dertil er svaret selvfølgelig med den tilføjelse at andre har ............ osv.  Men den viste jolle kræver du har en hel del erfaring udi bådebyggeriet som hobbymand, idet bordene skal bukkes begge "veje" og samtidig er den hulens skarp i formen hvilket gør der er meget spild på trækontoen da "plankerne" du bruger skal være ret brede. 

Vil absolut anbefale du kigger på en Norsk jolle som første projekt. En norsk jolle har den fordel at alle borde/"planker" kun skal bukkes i samme retning og i princippet kan være ens.    

Har ingen tegning. Du kan selv  prøve og google "Norsk jolle pram" uden anførselstegnene for og se om du kan finde noget.

Du skal lige huske på at ved klinkbygning, er spanterne det sidste du tildanner og sætter i skroget.   

Håber ikke jeg har gjort lysten til projektet helt øg.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har fulgt lidt med på denne video serie på youtube, du kan helt sikkert finde nogle gode fiduser.

Der vises eks. en nem og billig måde at lave et dampkammer til "bøjning" af træ.

Link TotalBoat


Vi prøver igen, i morgen --

Den jolle du viser, vil jeg tro, du kan lave efter 4 års læretid, det hele er jo høvler sammen og derefter limet. Det kræver en del viden ang. bordgang spantrids mm. samt ualmindelige evner med høvl. Da båden er lavet af finer og der ikke er dobbeltkrumme linier er det ikke et problem, ej heller ikke brug for noget anlæg til dampning af træ.

Byggemetoden er uhyre stærk, hvis al limen holder , og kræver ikke spanter, men jeg ville nok starte bådebyggerlivet med en lidt mere enkel konstruktion.

Du kunne jo bygge en pram , fladbundet , for lige at prøve det af. Billedet


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis