Fejl på baglygt Twingo 2014

Hej Alle

Min Twingo opfører sig mærkeligt. Den ene baglygte virker ikke. Samme pærer lyser når jeg bremser så det er ikke en pærefejl. Jeg har dog alligevel skiftet pæren. Jeg har ikke lavet noget på bilen andet end selv at skifte et par andre pærer på nummerpladelyset og positionslys foran. Da pæren virker når der bremses går jeg ud fra at det ikke er et sikringsproblem. Men har ikke tjekket sikringen da jeg ikke er klar over hvilken sikring der går på baglygten. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ret sikker på at der mangler en ordentlig stelforbindelse. Hvordan ser det ud når du blinker og bremser samtidig?

Jeg har selv haft samme problem, men i min bil er der pærekontrol. Hver eneste gang jeg blinkede, kom der en alarm - rigtig irreterende. Det endte med at jeg loddede en ekstra stelledning i baglygten, og skruede det fast til stel. Ingen problemer derefter.


Søren O

Hej Søren 

Tak for hurtigt svar. 

Baglygtepæren fungerer både som positionslys/kørerlys og som bremselys. Dvs når jeg kører virker den ikke, men når jeg bremser virker den. Blinklyset ændrer ikke på det.

Det med stelforbindelsen er lidt for avanceret for mig    Hvor sidder stelforbindelsen og hvilken farve har stelforbindelsesledningen?

Jeg gætter på at der sidder et centralt stik på din baglygte, hvor hele baglygten kan kobles fra. Der kan være ir i forbindelserne inde i stikket.

Når du har skiftet pære, og du stadig ikke kan få gang i baglyset, kan det også være ledningsforbindelsen til baglyspæren der er noget galt med. Det er meget sansynligt at det også her er stikket der er årsagen. 

Du skal koble baglygten fra i stikket, og rense kontaktfladerne med kontaktrens - købes f.eks. hos T. Hansen.


Søren O

Er der to glødetråde i din baglygtepære? Pæren er så mærket med 5/21W. Hvis der er det, kan fejlen ligge i fatningen. Prøv at se om der er brændmærker i bunden af fatningen. Hvis pæren kun har mærkningen 21W kan det være sikringen til baglyset, som ikke er den samme som den til bremselyset. Mangler der også lys i det forreste positionslys i modsat side, er det med stor sandsynlighed en sikring.


fase

Tak for hjælpen, nu vrker den igen. 

Jeg tjekkede først om der var strøm i ledningsfobindelsen. Det var der ikke. Så tjekkede jeg om forreste venstre positionslys fungerede (og ikke omvendte som Fabrin skrev) . Det gjorde det ikke. Fabrins råd om at det så var sikringen der var røget var korrekt. Lidt svært at finde den korrekte sikring men det lykkedes og alt virker nu.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis