1,5 kvadrat til 380volt

Hej, 

Jeg har købt mig et hus fra 1967 og skal i den forbindelse have et nyt komfur ind, istedet for den gamle kogeplade. Da jeg åbner og og kigger, ser jeg at det kun er 1,5 kvadrat der kommer ud af væggen, og uden jord. 

Nu er mit spørgsmål om jeg kan slutte mit nye komfur til, trods det kun er 1,5 kvadrat. Det gamle sad også med 380volt. Der sider en 16A sikring på gruppen. 

Jeg vil jorde det ved at føre kablet til vandrøret under vasken. 

Derudover har der været en opvasker sluttet til, og muffet sammen inden i dåsen. Det er vel reelt set ikke lovligt?

Det skal siges at indenfor en årrække skal hele køkkken renoveres og væggen rives ned, så der skal altså også laves nye installationer. 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der må højst sidde 13 ampere på en 1,5mm2 ledning.

Du må ikke lave jordforbindelse, ved at tilslutte den til et vandrør.


Vi prøver igen, i morgen --
njord skrev den 08-05-2017 15:19:48

Om ting er lovligt eller ikke afhænger jo ikke af om du SNART vil lave noget andnet.....

Men hvad står der om sagen i din elrapport fra handlen....

Hvis der ikke er nævnt noget om den slags, så er det jo een oplagt sag for din ejerskifteforsikring....

 Det står ingenting om størrelsen på kablet, men der er noteret at der er manglende jord. Tænker ikke det er en sag for ejerskifte da det helt sikkert har været lovligt da huset blev opført, og derfor kan være forventeligt?

Klart at lovligt/ulovligt ikke har noget med min tidmæssige horisont at gøre. Så jeg spørger på en anden måde. 


Er det lovligt at have 1,5 kvadrat til 380 volt, hvis det IKKE er en ny installation, eller der laves om i installationen, og er det nok at skifte fra 16A til 13A sikring?

16a = 2.5 kv 400v

13a = 1.5 kv 400v

10a = 1.5 kv 230v

13a = 1.5 kv 230v

16a = 2.5 kv 230v

vedr den manglende jord, så er det ikke så svært og lave det, der skal bruges et jordspyd og en tilslutnings dåse og 2.5 kv jordkabel hvis jorden føres til måler tavlen, derfra kan der fordeles ud med 1.5 kv,jordkabel ellers monter spyddet direkte på udtaget i køkkenet  med 1.5 kv jordkabel



Det er lovligt at tilslutte det uden jordforbindelse, forudsagt at du har Hfi relæ / Hpfi relæ, da installationen er lavet før 1972. Det er en god ide at forbinde de 2 jordledere fra opvasker og komfur med hinanden. Hvis du er sikker på det er 1,5 mm2 så bør du lave det om til 13A  sikringer. Men da jeg har en mistanke om at det er de store DZ sikringer findes de ikke i 13 A .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

mindes heller ikke de er i 13 men kun 6 & 10a vi havde dem i det gamle hus inden måleren blev flyttet ned i gangen og der blev sat de nye små sikringer op, men da var der 6ampere sikringer

ev elmand skrev den 08-05-2017 22:34:09

Det er lovligt at tilslutte det uden jordforbindelse, forudsagt at du har Hfi relæ / Hpfi relæ, da installationen er lavet før 1972. Det er en god ide at forbinde de 2 jordledere fra opvasker og komfur med hinanden. Hvis du er sikker på det er 1,5 mm2 så bør du lave det om til 13A  sikringer. Men da jeg har en mistanke om at det er de store DZ sikringer findes de ikke i 13 A .

 Der er hpfi relæ. Så du mener de to jord bare skal forbindes sammen så den løber direkte fra opvasker til komfur? 


Det er nemlig de store brune DZ sikringer. Så jeg lader en 16A side eller skifter til 10A

Det er bedst at sætte alle jordledere sammen, OG forbinde det til vandrøret, når der ingen jord er. Det kalder man udlignings forbindelse. Så kilder det ikke selv om du rører ved opvaker og vandhane samtidig. Det erstatter ikke det jordspyd man har i nyere boliger, men det hjælper dig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

mener du selv som fag mand det er lovligt ?

https://ing.dk/indhold/143293

som en anden elektrikker her på siden har skrevet i andet indlæg :

Vandrørsjord virker fint, men man risikerer at få galv.tærring, samtidig  bliver flere og flere vandrør udskiftet til plastrør, så det kan måske  være falsk sikkerhed.
Vandrørsjord er dermed blevet forbudt og da man  ikke kan få den originale tilspændingsbøjle mere, så vil tilslutningen  se ud som den er - fusk !


bank et spyd i jorden tæt på soklen udfor dit komfur udenfor og træk et kabel ind 1,5kv jordkabel så er der gjort korrekt, husk dækskinne til kablet det må ikke være blottet på muren og ned mod jorden



Hvis det kun er tilledningen fra dåsen og ud til apparatet, dvs en kortere bøjelig ledning, er 1,5kv helt normalt til 16A, og lovligt da varmeafledningsforhold er gode.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis