Udskiftning af limtræs bjælke 140x300 med IP eller HEB profil

For at gemme det bærende i en bjælkelags konstruktion. Vil jeg udskifte de eksisterende limtræs overliggere på 140x300 mm

Med jern  overliggere som bygges ind i bjælkelaget. Bjælkelaget er 175x175 mm c 800 mm

Hvilken størrelse jer skal jeg erstatte med for at få samme styrke


Fls
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har været ude i lidt af det samme men dog en noget større spænd og jeg endte altså med at få et ingeniørfirma til at regne på, det kostedet 7500.-.

www.art-tek.dk

Hejsa

Der mangler en del information for at lave en dimensionering, men overslagsmæssigt er en HE160B tilstrækkelig i alle scenarier.

Det er under alle omstændigheder i god ide at få det dokumenteret aht. forsikring mv. som perhans er inde på.

P.s. prisen lyder i den dyre ende til et enfamiliehus


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Jeg har netop fået sat en limtræs bjælke inde i bjælke laget og grunden til at det blev limtræ var at det holder bedre i tilfælde af brand. Jeg ville også have en HEB bjælke ind. Men da jern svækkes meget hurtigere ved brand og risikoen for sammenstyrtning ved brand var større end ved en limtræsbjælke blev valget en limtræsbjælke. Men du kan jo få limtræsbjælker i alle mulige forskellige dimensioner så mon ikke der skulle kunne være en der passer ind i dit også? Vores passer dog ikke helt kun til bjælkelaget. Men vores lofte bliver sænket ned i højde med den så den ikke kan ses. 


Jesper-
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis