Massivt fyrretræsgulv før eller efter der bygges vægge?

Vi er ved at sætte et byhus i stand. Vi har nu revet førstesalen fuldkommen ned, så der kun er spær og gulvbjælker tilbage. 

Bjælkelaget skal isoleres og så skal der laves gulv i massive fyrretræsplanker. Der skal bygges skillevægge, men da ingen hjørner i den eksisterende konstruktion er vinkelrette bliver de nye det heller ikke :)

Nu til spørgsmålet: Skal vi ligge fyttetræsplankerne først og så bygge væggene ovenpå gulvet eller skal vi bygge vægge først? Den første løsning vil give meget mindre tilpasning af planker, men er det korrekt byggeteknisk?

På forhånd tak for hjælpen.

Søren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ift. støj er det en dårlig løsning af lade plankerne være gennemgående.

der tænkes på trinstøj, som kan / vil forplanete sig mellem rum.

da jeg går ud fra der er tale om 'normal beboelse' inde for samme husstand er det nok ikke det store problem - specielt ikke mellem de rum der normalt er på en første sal.

jeg ville lægge gulv over det hele og så bygge skillevægge efterfølgende - men det er så også bare mig  - mener kun det er hvis det er forskellige lejemål at man så bør/skal sikre gulve ikke er gennemgående.

jeg ville til gengæld sikre at jeg brugte rockuld som isolering og ikke glasuld - rockuld er meget mere lyddødt - har selv 2 huse, et med rockuld og et med glasuld - jeg ved godt hvad jeg vil vælge næste gang (rockuld uden mindste tvivl)

hvis du vælge at lave gulv i hver rum, kan du få andre udfordringer så som understøtning under gulvet langs kanten - det vil stort set være umuligt med mindre du bygger en masse udvekslinger i den bærende konstruktion på begge sider af skillevægge


Hej Niels Chr. 

Tak for hjælpen. Jeg tænkte netop også at der ville skulle laves unødigt mange understøtninger langs kanterne.

Da gulvet kun kommer til at spænde over repos og to soveværelser bliver trinstøj ikke noget problem. Jeg bygget væggen ovepå gulvet.

Så kan man også flytte væggen, hvis man får lyst til det om lang tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis