Bindingsværk samlet med sømbeslag - holder det, eller ruster det væk?

Hejsa,

Overvejer at købe et bindingsværkshus, som er opført i år 1993 (ja, nittenhundrede - ikke atten!) og dermed er 24 år gammelt nu. Jeg har set fotos, fra da huset blev opført. Det fremgår tydeligt, at bindingsværket er sat sammen med vinkel-sømbeslag, som antageligt er elektrogalvaniserede. 

Min bekymring er nu, hvor lang levetid disse sømbeslag har. Ganske vist sidder de gemt bag tavlerne (murstensfelterne i mellem tømmeret), men man kan næppe regne med, at fugen mellem mursten og træværk er helt tæt, så der er risiko for, at vand løber ind til beslagene. Det vil dog næppe være en hel syndflod, da tagets udhæng tager den værste regn - i hvert fald på den øvre del af muren.

Spørgsmålet er bare, hvor stor risikoen er, for at sømbeslagene ruster væk? Eller nærmere; hvor lang levetid har sømbeslagene mon i det miljø?

På  forhånd tak for nogle kvalificerede svar.

Mvh.

Hjemmemekkeren.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan egentlig ikke forestille mig et nyt bindingsværkhus. Mon det er wana-be, eller rigtigt bindingsværk?

Nå, men til dit spørgsmål. Sømbeslag har ikke har noget at gøre i rigtigt bærende - og afstivende bindingsværk. Her skal bruges rigtige tømmersamlinger udført som håndværk.

Hvis det er helt - eller delvist pynte-bindingsværk, ville jeg ikke være bekymret over selve sømbeslagene. Jeg har set mange rustne sømbeslag, men er endnu ikke  stødt på nogle der er gennemtærede. 

Vær hellere bekymret for træværkets levetid og specielt svindrevner mellem murværk og træ. Hvis ikke det er eg, holder konstruktionen ikke længe - heller ikke selv om det er trykimprægneret fyr. Når man saver i trykimp. træ blotlægges uimprægneret træ, og dermed er der åbnet for råd og svampeangreb.

Alt i alt, er jeg sikker på, at jeg ville foretrække at købe et mere traditionelt hus, med mindre andre argumenter talte meget stærkt for at springe ud i bindingsværk. Argumenterne kunne passende være fulgt af en overbevisning om, at du selv kan vedligeholde og udfører reparationer og udskiftninger, ellers ville jeg som sagt takke nej.

Læs evt. Kulturstyrelsens anvisning vedr. bindingsværk: http://slks.dk/fileadmin/user_uploa...svaerk.pdf

Der findes da en håndfuld virksomheder der bygger rigtige bindingsværkhuse, så jeg tænker det ville være nærliggende at forhøre sig hos dem. 

Tak for jeres input!

Bindingsværket udgør 100% husets strukturelle bæreevne og er således alt andet end wannabe. 

Grunden, som huset ligger på, er det interessante for mig. At sælger så har været så tåbelig i 1993 at opføre et hus baseret på en byggeteknik, der var forældet 100 år forinden, må jeg jo acceptere, hvis jeg vil købe ejendommen. Det er derfor ikke en mulighed for mig at overveje andre former for bindingsværksamlinger eller andre hustyper - da jeg ikke just har råd til at rive huset ned og bygge et nyt.

Træet er tilsyneladende douglasgran (jeg arbejder på at få dette verificeret). 

Sømmene vi typisk være varmgalvaniserede, så dem  er jeg ikke så bange for. Det er mere sømbeslaget, der antagelig er elektrogalvaniserede.





Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren

Når det er douglasstolper ser jeg ikke noget problem med dine sømbeslag. Havde det været eg, ville syren i eg med tiden tære sømbeslgene.

Hvis du erstattede dine tavl med isolering, og gav huset en udvendig træbeklædning, så ville du have noget der ligner et almindeligt træhus.


Søren O
Annonce

Teknisk set, er Huset ikke baseret på en byggeteknik fra for 100 år siden (du kan mene, at den er forældet - men den virkede dengang!) Det, der er forældet er, at man tror, at man kan bygge noget lignende med "Klyt og klamp"-beslag, der er beregnet til noget helt andet - og forventer at det kan bruges.. Jeg vil sige - "Løb og IKKE køb".. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kunne tænkes at beslagene kun er sat på under samleprocessen, for at holde sammen på tømmeret inden den egentlige samling med trænagler


Venlig hilsen
Knud

Natur >> Du har givet ret! ift. "klyt og klamp-beslag". Man må undres over, at kommunen i sin tid godkendte den slags... Mht. om den (rigtige) teknik virkede for 100 år, så ja, af mangel på bedre - ligesom hestevogne med trælejer virkede (elendigt).

knudr >> Nej, der er ingen trænagler eller andre former for tapning at se overhovedet. Hverken på huset eller på tegningerne.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren

Jeg mener normalt at sømbeslag er varmgalvaniseret, så jeg tog lige en lille stikprøve hos biltema. Og ja de er i hvert fald varm galvaniseret. Fabriksspær og jo også altid samlet med sømplader, og selv om jeg godt ved at de oftest sidder tørt, så er det en kendt teknik.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har lige læst lidt om bindingsværk konstruktioner og renovering af den slags. Og man kan læse der frarådes at bruge sømbeslag, ikke pga. rust men pga. af risiko for at der kan dannes kondens med råd tilfølge. 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis