Reparation af skjulte samlinger

Hej

  1. Jeg har en skade på mit badeværelse, hvor det viser sig at der mellem to brusere har været skjulte samlinger i væggen (billede 1)
  2. Jeg har derudover fundet ud af at der er skjulte samlinger under håndvasken, og her ligger de i gulvet ved afløbet, som er omkranset af gulvvarme...

Jeg er blevet færdig med at bande, og skal nu have løst problemet.

Badeværelset blev lavet for 9 år siden.

Hvordan skal problem 1 løses:

  • Kan jeg få en murer til at fjerne fliser, genetablere membram og mure til, eller
  • Skal der trækkes helt nye rør uden skjulte samlinger


Hvis der skal trækkes nye rør, skal de trækkes fra badeværelset, da jeg ikke vil risikere at banke i gulvet hvor der også er gulvvarmeslanger, og ikke kan være sikker på at jeg kan få samlingerne over gulvhøjde.

Hvis der ikke skal trækkes nye rør, så kan jeg vel også "bare" mure og lukke til under håndvasken?


Jeg har skrevet med forsikringen, og de kan/vil ikke svare på om jeg "bare" må mure hullet til, velviden at jeg ved der er skjulte samlinger, som dog formodes at være tætte (ingen fugt i væggen).

Er der nogen her der har oplevet denne problemstilling med skjulte samlinger i væggen?





 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvem har lavet det? Kan det være en VVS-er der har et ansvar? 


Søren O

Prøv at kontakte sikkerhedsstyrelsen "sik.dk". Det er dem der har med autorisationer at gøre. De må vide om der er noget at gøre.

Hvis badeværelset er lavet før din tid, kunne der så være noget med ejerskifteforsikring eller krav mod tidligere ejer?

Hvis du ikke kan få nogen til at betale, så vil jeg foreslå bare at lukke hullerne og reetablere. Du har jo givet din forsikring mulighed for at gøre noget nu. Bliver der senere problemer må de bare til lommerne.


Søren O

I første omgang er det ejerskifteforsikring - du har fundet ud af at der er noget der er lavet på en ulovlig måde af tidligere ejer og hvis du selv lukker det til er du jo selv ansvarlig fremover.

/BOFH





Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har ikke planer om at lukke til uden accept fra en eller anden byggesagkyndig.

Hvem der skal betale => moi, desværre.

Jeg får besøg af en byggesagkyndig om en god uges tid, så må han svare. Jeg kan bare ikke finde noget på nettet, udover at ved kobberrør må man efter reparation af rørskade gerne lave en skjult samling, således den loddes af en autoriseret. Men Pexrør og samlinger er der ikke info om, kun ved nyetablering. 

Så jeg kommer nok ikke udenom at der skal trækkes nye vandrør til badeværelset.

Er der nogen der har erfaringer med at trække dem over loftet?


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Du må gerne trække dine vandrør over loftet. De skal dog placeres på den varme side af isoleringen, således at du undgår frost.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis