Hmm, støbeform pyramide form


Skal have støbt nogle toppe til nogle søjler(sådan flad pyramide form). Mit problem er 

støbeformen, hvis den skal være 35*35cm flademål og 7cm høj på midten, hvordan finder jeg mål på de stykker støbeplade jeg skal skære.

Jeg tænker både på vinkler og længder. Findes der en formel for sådan noget..?


Eller er der en meget enklere måde at gøre det på. 

God aften til jer


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er en pyramide jo mange ting. Den kan være tre - fire eller mange kantet. Men da du skriver grundareal 35 x 35 går jeg ud fra at det er kvadratisk med 4 sider. 

Er den så 7 cm høj til spidsen kan du regne på den enkelte side, ved at bruge formlen for retvinklede trekanter (kaldet pytagoras ) Altså den der siger at


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er det lige det med at skrive matematiske tegn her. Men altså 1/2 inde i pyramiden er den 7 cm høj. 

Det giver så 35 / 2 = 17,5  og 17,5x17,5 + 7 x 7 = 344,84 og kv rod af det er 18,57 som så er "højden" på den ene trekant fra fod til spids. Siderne regnes på samme måde nemlig med kv.rod  af denne højde i 2. + 1/2 grundlinje i 2. Det er så 18,57 x 18,57 + 17,5 x 17,5 = 651,1 og kv.rod  af det er 25,52 De andre trekanter er tilsvarende 

Så hver trekants mål er 35 cm grundlinje, 18,57 i højde og sider der møder hinanden er 25,52. 

Jeg er ikke helt stiv i hvilken vinkel du skal skære smig i, men vender tilbage hvis der dukker noget op. 

Det giver så 17,5x17,5+7x7 =


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

aller sidste linje skal du se bort fra jeg er ikke stiv i det nye rette system på lds.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

skal den være spids i toppen, eller flad på toppen?

ifl som jeg regner det ud, de 4 ben i pyramiden,fra hjørnet op til toppen være 25,72cm lange (vil ikke ligge hovedet på blokken at det passer


Annonce

Jeg er ikke helt med, vi er enige om jeg skal bruge 4 stk trekanter hvor den ene side skal være 35cm (udgør grundfladen). Men siderne på disse trekanter skal jo sættes sammen, og da midten er hævet(7cm) skal siderne skæres(selve snittet) i en eller anden vinkel. 


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

stumbi skrev den 26-04-2017 20:37:52

Jeg er ikke helt med, vi er enige om jeg skal bruge 4 stk trekanter hvor den ene side skal være 35cm (udgør grundfladen). Men siderne på disse trekanter skal jo sættes sammen, og da midten er hævet(7cm) skal siderne skæres(selve snittet) i en eller anden vinkel. 

 selve vinkler kan jeg ikke lige regne ud, men hvis du tegner det op, gir det jo sig selv.

Grundlinie på 35cm, siderne på 25,72 i hver side som ender i en spids 18,85cm over grundlinen..

Tager måske fejl i mine udregninger - men nok en der er klogere på konstruktioner end en simpel smed som mig der kan sige ja eller nej til det  

Ja den skal være spids i midten.

18.85 over grundlinien? Den skal ende inde i midten 7cm over grundlinien, så pyramiden er 7cm på det tykkeste/højeste sted. 

Det er nok mest vinklen på snittet jeg er ude efter, sidelængderne på de fire trekanter er nogenlunde til at regne ud/tegne


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hov havde ikke set at Ev elmand havde redigeret sit indlæg, men kan se vi er nogenlunde enige  

Det er vel "bare" at afsætte målene med en passer, så kommer vinklen af sig selv. Det er vel mere den vinkel du skal stille saven i så smig på kanten bliver korrekt.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis