PGO G-Max optræksproblemer

Hej LDS!

Jeg har en PGO GMax som førhen har været ulovlig, men jeg har forsøgt at lave lovlig.

Jeg har sat en "lovlig" THansen udstødning på (førhen Pollini Race udstødning)
Jeg har sat original luftfilter på (førhen et eller andet powerfilter)
Jeg har sat 6,5 grams ruller i.
Jeg har sat original karburator i, med original dyse osv.

Scooteren har kørt ca. 16000 kilometer og er fra 2008.

Inden jeg har sat lovlige dele på min scooter kunne den kører +90 km/t.
Efter jeg har gjort den lovlig, kan scooteren knap kører 40 km/t (forventet), men den kan ikke trække op ad bakker stejlerer end 10-15 grader og har ekstremt dårligt optræk mellem 0-15 km/t, derefter begynder den at tage fat og har en "okay" acceleration.

Er der noget jeg mangler at ændre på den eller har jeg gjort noget forkert?

Jeg er en nybegynder med scootertuning osv.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis motoren ikke vil gå ordentlig op i omdrejninger når du sætter af, vil jeg formode der er sat en kraftigere fjeder i den bagerste remskive. Det gør at "elastik gearingen" ikke kan gearer ordentligt ned, da fjederens stramhed skal passe sammen med rullernes vægt for det virker ordentligt. 

Der er formodentlig også fjernet en begrænserskive i den forreste remskive eller isat en uoriginal remskive, der gør at gearingen bliver for høj med den lovlige motorkraft.

For det ikke skal være løwn, plejer man vist også og skifte to tandhjul i bagtøjet så gearingen bliver højere.

Det kan formodentligt syntes og være skruen uden ende, og lave et sådanne køretøj lovligt hvis folk rigtigt har forstået og pille.   



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så vidt som jeg ved, så er der kun lavet om i karburator, udstødning og vario (det var i hvert fald det, som sælgeren sagde).

Jeg har allerede sat skive i, men jeg ved ikke noget omkring kobling, remskive og gearing.

Hvis du har nogle ting (udover erfaring selvfølgelig) som kan pege mig i den rigtige retning, så ville det være fantastisk.
Det er ret frustrerende at det tager 10+ sekunder at accelerere op til topfart.

kasp315b skrev den 24-04-2017 12:36

Så vidt som jeg ved, så er der kun lavet om i karburator, udstødning og vario (det var i hvert fald det, som sælgeren sagde).

Jeg har allerede sat skive i, men jeg ved ikke noget omkring kobling, remskive og gearing.

Hvis du har nogle ting (udover erfaring selvfølgelig) som kan pege mig i den rigtige retning, så ville det være fantastisk.
Det er ret frustrerende at det tager 10+ sekunder at accelerere op til topfart.

 Det bageste remhjul er faktisk også en del af varioudveksling

Men har der ikke været lavet andet end det beskrevne, tror jeg ikke der er lavet konstruktive ændringer bag ude på køretøjet. Men så har køretøjet heller ikke haft en topfart på 90+ km/t. Det vil kræve at cylinderen også har en slagvolumen der ligger en hel del over de lovlige 50 cc.  

Jeg kan ikke sige noget konkret om hvad der er galt, hvis du ikke fortæller mig noget om hvordan motoromdrejningerne er under optrækket, fra lav fart og op til topfarten.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har faktisk lige brugt ca. 30 minutter på at notere omdrejninger, fart og acceleration ned

Scooteren er ustabil i tomgang, men når den er varm, så falder tomgang ligeså stille fra 3,5k den til 2k omdrejninger.

Lige i øjeblikket accelererer scooteren ekstremt langsomt fra 0 til 10-15 km/t, hvor motoren ligger på 4k omdrejninger, som stiger til omkring 5k omdrejninger i takt med farten.

Efter scooteren rammer 10-15 km/t, så er det som om at motoren "sparker i kraft" og omdrejningerne går med det samme fra 4-5k omdrejninger til 6-8k og accelerationen stiger en del.

Scooteren accelererer fint fra 15-35 km/t, som er dens topfart.

Scooteren kører fint op ad bakker lige indtil man rammer de 15 grader, hvor den bare giver op.

Sidenote:
Den havde en topfart på ca. 95 inden jeg pillede alt af den, men det kan godt være det var ned af bakke.

kasp315b skrev den 24-04-2017 18:56:12

Jeg har faktisk lige brugt ca. 30 minutter på at notere omdrejninger, fart og acceleration ned

Scooteren er ustabil i tomgang, men når den er varm, så falder tomgang ligeså stille fra 3,5k den til 2k omdrejninger.

Lige i øjeblikket accelererer scooteren ekstremt langsomt fra 0 til 10-15 km/t, hvor motoren ligger på 4k omdrejninger, som stiger til omkring 5k omdrejninger i takt med farten.

Efter scooteren rammer 10-15 km/t, så er det som om at motoren "sparker i kraft" og omdrejningerne går med det samme fra 4-5k omdrejninger til 6-8k og accelerationen stiger en del.

Scooteren accelererer fint fra 15-35 km/t, som er dens topfart.

Scooteren kører fint op ad bakker lige indtil man rammer de 15 grader, hvor den bare giver op.

Sidenote:
Den havde en topfart på ca. 95 inden jeg pillede alt af den, men det kan godt være det var ned af bakke.

   Ja i frit fald med både sol og vind i ryggen.    

Ja ok. Det er godt nok nogle år siden jeg roede med en scooter der lavede de samme numre. Men når motoren opføre sig som beskrevet, vil jeg mene at rullerne i variatoren for tunge i forhold til motorens kræfter/fjederens styrke i remskiven på koblingsenden. Du skal nok prøve og komme nogle 5,5 grams i eller måske endda nogle der er lettere i. Det kan kun forsøg afgøre.  

Lad mig endelig høre hvad du kommer frem til.  



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Jeg skifter ruller i morgen og skriver hvad resultatet bliver.
Derudover skifter jeg også skum i luftfiltret, skifter benzinfilter og renser karburatoren.

Lige en ting, de "originale" ruller som sad i variatoren inden jeg skiftede dem var 8,5 gram, og det hjalp en del at skifte til 6,5. Førhen kunne scooteren knap kører op ad bump.

kasp315b skrev den 24-04-2017 21:18:46

Jeg skifter ruller i morgen og skriver hvad resultatet bliver.
Derudover skifter jeg også skum i luftfiltret, skifter benzinfilter og renser karburatoren.

Lige en ting, de "originale" ruller som sad i variatoren inden jeg skiftede dem var 8,5 gram, og det hjalp en del at skifte til 6,5. Førhen kunne scooteren knap kører op ad bump.

 Jeg mener og kunne erindre, der sidder enten 8,5 eller 7,5 grams ruller i en PGO totaktere fra ny. Men som før skrevet, afhænger vægten af fjederens stramhed i den bagerste remskive.

Når jeg lige kommer til og tænke over det, findes der vist også forskellige skåle hvori rullerne køre. Måske er det en uoriginal tuningsdel, der sidder på din motor siden rullerne åbenbart skal være så meget lettere ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg kan først pille i scooteren omkring klokken 16-17 i dag, men jeg synes nok at hele variator og koblings "tingene" er originaldele. Det ser de i hvert fald ud som om udenpå.

Der sad jo 8,5 grams ruller i den da jeg købte den, og sælgeren sagde at han havde sat tungere ruller. Jeg tænker at 7,5 grams ruller er standard ruller.

Kunne sælger eventuelt have klippet lidt af fjederen? Det er trodsalt original vario og alt det der? Jeg læste nemlig på nogle af tunersiderne at det ikke er unormalt at gøre.

Sidenote: Uanset hvad, så synes jeg at det er et sjovt projekt at pille i scooteren, og jeg købte den for 4000kr med 16000 km på tælleren, derfor mener jeg at det er okay at sætte lidt penge af på den for at få den lovlig.

kasp315b skrev den 25-04-2017 08:05:00

Jeg kan først pille i scooteren omkring klokken 16-17 i dag, men jeg synes nok at hele variator og koblings "tingene" er originaldele. Det ser de i hvert fald ud som om udenpå.

Der sad jo 8,5 grams ruller i den da jeg købte den, og sælgeren sagde at han havde sat tungere ruller. Jeg tænker at 7,5 grams ruller er standard ruller.

Kunne sælger eventuelt have klippet lidt af fjederen? Det er trodsalt original vario og alt det der? Jeg læste nemlig på nogle af tunersiderne at det ikke er unormalt at gøre.

Sidenote: Uanset hvad, så synes jeg at det er et sjovt projekt at pille i scooteren, og jeg købte den for 4000kr med 16000 km på tælleren, derfor mener jeg at det er okay at sætte lidt penge af på den for at få den lovlig.

 Man bør indsætte tungere ruller når man tuner voldsomt. Den med og klippe af fjederen kender jeg ikke, men ved der til de større bedre tuningssæt plejer der også og være en strammere fjeder og andre ruller/rulleskål i pakken.

Den strammere fjeder bruges til og forhindre at remmen fedter på remskiven, sååå ...................    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvis den har kørt 16000 km, med tun meget af tiden, kunne motoren jo også være lidt slidt, så den ikke yder optimalt.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis