Skiftende kredsløb

hvordan samles dette kredsløb når både NC og No skal bruges??

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

NC betyder NO CONNECTION og skal ikke benyttes.


Elektronikteknikeren

Ah, nu hvor jeg nærstuderer din tegning synes jeg det ligner noget relæ. NO betyder normally open og NC normally closed. Hvis du skal skifte retning på motoren skal du bruge to relæer eller et dobbelt.


Elektronikteknikeren

Du har skrevet + og - på spændingsforsyningen til motoren. Betyder det at den skal forsynes med jævnspænding? Under alle omstændigheder skal du bruge et relæ med to kontaktsæt, så du kan få motoren til at køre en vej, når relæet ikke er påvirket og den anden vej, når det er påvirket. Hvis relæet samtidig skal virke som afbryder, skal du have to relæer, så det ene styrer motoren til at køre den ene vej, og det andet relæ styrer motoren til at køre den anden vej.


fase

Det er en krydsafbryder som vender Strømmen. Strøm går til relæ (com, no, nc ) relæet styrer en aktuator som køres ud og stoppes i en yderposition, herefter kan aktuatoren køres tilbage igen og stoppes når den er helt tilbage. Yder og inderposition styres ved hjælp af en glidestang som enten trykker eller slipper en lille trykknap på relæet, derfor skal både no og nc vel bruges?? 

Maskinen er født med ovenstående specifikationer, men nogen har rodet med det.

Jeg har efterhånden sprunget mange sikringer på at løse dette problem. Håber i kan hjælpe.

2 ledninger med skiftende poler (jævnstrøm) 1 relæ med 3 terminaler videre til en motor. 😬😕😯😣😤

Annonce

Burde det ikke være simpelt?

Din tegning viser ikke et relæ men en kontakt af en art, måske en microswitch. Grunden til, at jeg tror, det er en kontakt, er at du ikke har tegnet en spole til kontakten, som du betegner som et relæ. Kunne du ikke sætte et billede af systemet ind, så det var til at se, hvad det drejer sig om. Specielt er det interessant med påvirkningen af kontakten.

Umiddelbart ville jeg forbinde 


 en af spændingforsyningens terminaler til COM og så videre fra NC til motoren. Den anden terminal fra spændingsforsyningen forbindes direkte til motoren.



fase

Såfremt du har en +/0/- forsyning, vil dette virke.


Elektronikteknikeren

Jeg prøver lige senere, tak for jeres indlæg.👍😁

Gregeren's tegning virker næsten. Det eneste problem nu er at motor kun kan køres enten frem eller tilbage. 

No og nc kredsløbene virker som de skal👍..almost there🙏🙏🙏🙏🙏

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis