Reaktionstid på gulvvarme

Kære eksperter,

Jeg står for at skulle skifte gulv i min stue, hvor der i dag er trægulv lagt på strøer over en krybekælder.

Planen er at lægge nyt trægulv med gulvvarme, men jeg er usikker på, om den reagerer hurtigt nok, fx når vintersolen går ned. Hvad er reaktionstiden for gulvvarme i spånplader med varmefordelingsplader sammenlignet med radiatorer? Hvis reaktionstiden er for lang forestiller jeg mig at det kan blive nødvendigt at supplere med en gulvkonvektor.

Stuen har en 7 meter lang glasfacade med 3-lags energiruder mod syd, så når soles står på om vinteren bliver der VARMT og jeg forventer at gulvvarmen derfor vil lukke helt ned i den istuation. Når solen så går ned har vi ikke lyst til at sidde i en halvkold stue i flere timer mens gulvet varmer op!

/Thomas

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

7m glasfacade mod syd! Er det gulv til loft ?? Bliver i ikke stegt? Er der udvendig solafskærmning?

Gulvvarmen helt sikkert lukke helt ned. Regn med 1h før du kan måle at gulvet overflade bliver varmere. og yderligere 2-3 timer for varmen kan begynde at sprede sig i rumluften. 

Dog kan det hjælpe hvis i har et tungt hus, der gemmer på solens varme fra dagen. Men selv der vil i kunne bemærke at det bliver koldere og koldere. Konen vil nok sige "jeg fryser" selv om temperaturen "kun" er faldet fra  24 til 22 grader.  


Tak for opmuntingen  

Vi har ikke oplevet det i sommervejr endnu (fik dem lavet i februar og ja, de er gulv til loft!).

Vi har markiser og ser lige tiden an inden vi investerer i yderligere solafskærmning - markiserne er jo ikke glade for vind, men screens er vanvittigt dyre!

Det kunne godt lyde som om vi bør lave noget supplerende , - kender du i øvrigt min kone, for du beskriver hende meget præcist  


Hej Thomas, 

Jeg tror ikke umiddelbart at det vil give problemer jeg ville se det an... 

Vi står faktisk selv og skal have lavet nyt bredt vinduesparti mod syd i vores stue, også over krybekælder. Hvordan tænker du at isolere gulvet? 

Er jeg så heldig at jeg kan få dig til at vise et par billeder af vinduespartiet? Vi kunne godt bruge lidt inspiration. ;-) 

Mvh. 

Peter. 


Peter GV skrev den 11-05-2017 22:45:24

Hej Thomas, 

Jeg tror ikke umiddelbart at det vil give problemer jeg ville se det an... 

Vi står faktisk selv og skal have lavet nyt bredt vinduesparti mod syd i vores stue, også over krybekælder. Hvordan tænker du at isolere gulvet? 

Er jeg så heldig at jeg kan få dig til at vise et par billeder af vinduespartiet? Vi kunne godt bruge lidt inspiration. ;-) 

Mvh. 

Peter. 


Har vedhæftet et par billeder - inkl et før-billede . Som det måske kan anes har det gjort en kæmpeforskel, og den dobbelte skydedør er fantastisk! Det er i øvrigt Velfac 200, hvor der er fræset 40x40 stål ind mellem de enkelte fag til at bære taget.

Det med at se tiden an med varmen er lettere sagt end gjort... Vi er nødt til at skifte gulvet inden vinter(radiatorerne er væk) og hvis vi skal lave gulvkonvektorer skal de jo laves i samme ombæring  

M.h.t. isolering  er vores krybekælder meget lav og vi har installationer der skal kunne serviceres dernede, så det bliver nok kun det der kan være mellem bjælkerne (mener det er omkring 150 mm).

/Thomas


Ok, vil glæde mig til at se billeder... 

Mht. at se tiden an, så mener jeg at lave gulvvarme og regne med at det er nok. Og er det ikke nok kan man jo nemt sætte en radiator op. Eller save hulv i gulvet til konvektor.   

Mht. isolering vil jeg mene at 150mm er for lidt og især hvis man skal ramme bygningsreglementet. Men en krybekælder er tricky pga fugtbalancen. Så man må ikke efterisolere ret meget uden at sørge for ekstra ventilation. Det bedste er at lave den om til et terrændæk, evt uden beton. Det er oplagt når i har en lav krybekælder. Vores er ca en meter høj, så jeg er meget i tvivl om hvilken løsning der er bedst egnet.   


ThomP, jeg kan se, at billederne af en eller anden årsag er sat forkert ind af systemet. Jeg har rettet det, så man nu kan se dem i dit indlæg.

PS: Til til alle: Man kan klikke på billeder her i forummet for at se dem i stor størrelse.

PPS: Og hold da op, hvor er din stue blevet flot. Det ser rigtig godt ud!


Mvh. AllanE

Tak AllanE:-)

Peter; Jeg er klar over at 150 er i underkanten, men som sagt er det ikke så enkelt. Kælderen er ca. 60 cm høj, og der er gennemgående hovedledninger og varmeveksler så at sløjfe den er helt udelukket! Eneste reelle mulighed ville være at banke klaplaget op og grave ud, og det vil vi ikke ud i!

Og m.h.t at lige at save hul i gulvet til en konvektor på bagkant håber jeg ikke du ved hvad du snakker om   Bjælkerne ligger vinkelret på facaden, så det er hele konstruktionen der skal laves om hvis vi lige skal have en konvektorgrav ned! Og radiatorer foran de nye vinduer er jo ikke lige ønskescenariet...


Ok.

Haha, nej det kan jeg godt se, det er ikke sjovt. Vores bjælker går parallelt med facaden og vi har god arbejdshøjde -det var hvad jeg havde i hovedet.   

Det ser flot ud, virker skydedørene som noget fornuftigt kram? Og hvem har monteret det?

Du behøver ikke at svare, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor vi er henne prismæssigt med sådan 7 meter glas i fuld højde (2,5 meter?) bare sådan ca...   


Mvh.

Peter


Skydedørene virker som god kvalitet, men spørg igen om 20 år så kan jeg sige det med sikkerhed🙂 De kan i øvrigt betjenes enhåndet med lidt øvelse!

Mht. pris og håndværker har jeg sendt en PM. Det var ikke billigt, men jeg tænker prisen er meget afhængig af de konkrete forhold.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis