Kondensatorer i pillefyr.

Hej til Jer.

Det er med vilje at jeg poster spørgsmålet her da det ikke drejer sig om fyring som sådan. Jeg har haft mit pillefyr nu i 5år. og her forleden ophørte den første af 5 kondensatorer med at fungerer. Det er alm kendt at de har en begrænset levetid. Men det jeg så gerne vil vide er om levetiden for disse står i forhold til hvor meget motoren den sidder med er aktiv eller de bare bliver gamle. Tænkte om man bare skulle bytte dem alle ca hvert 4. år så man ikke stod der at en gik medens man var på weekend i januar.

På forhånd tak.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke at motor kondensatorer på den måde har en begrænset levetid. Det gælder vist mere elektrolyt kondensatorer i elektronik. Dem der sidder i cirkulationspumper kan køre i mange år uden at gå i stykker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så kan man jo også begynde at udskifte el-tænder, gearmoter, sikringer, blæser med faste intervaller. Men det er rigtig at kondensator i nogen pillefyr vist har en ret begrænset levetid. 

Hej.

Tak for jeres svar. Min tanke var at man måske kunne gøre lidt som når man servicerer en bil hvor der bliver skiftet dele med bestemte intervaller. Kondensatorerne koster 52kr stykket så det er jo ikke nogen herregård hver 4.år

Jeg har hørt om en del af de nye alfa 2 cirkpumper som ikke holder så længe. Eltænderen bliver også slidt op, men den er ikke i brug om vinteren når ingen er hjemme. Blæserens (sugerens)  lejer er der også mange med mit fyr som har skiftet. Sikringer er vist lidt uden for i den her sammenhæng. Er der kvallitetsforskel på kondensator?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Frank Chr. du foreslår at skifte forskellige dele fordi en kondensator er gået i stykker, det har vel sådan set ingen relation til det stillede spørgsmål. Det har kun relation til det der kaldes forebyggende vedligeholdelse, hvor man sætter krav til kontinuerlig drift, og betaler det det koster.
Kovas, du kunne jo vælge en mellemvej ved at have en kondensator i reserve. Så tager det ikke ret lang tid at skifte den. Du har ikke oplyst størrelse og type på kondensatoren. Står der f.eks. MP et sted på kondensatoren. MP betyder metalliseret papir, som kan være selvhelende, så en kortslutning brændes væk.

fase
Annonce

Hvis du køber kondensator på 400 v til en 230 v motor ( micro farad skal passe ) Så er den bedre isoleret og tåler bedre spændings spidser fra f.eks. tordenvejr. Naturligvis kan man arbejde med forebyggende vedligehold, men det er jo ikke ligesom i flyindustrien. Der kender man mere til reservedeles levetid. Det er ikke noget der tænkes så meget i, når der trods alt ikke er menneskeliv i fare.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kondensatorer tørrer ud over tid, specielt hvis de sidder i et varmt miljø. Standard modellen er rated til 85grader max arbejdstemperatur, men der fås også 105 og 125 graders typer. Disse vil holde væsentlig længere, idet de er mere hårdføre. Man bruger ofte kondensatorer som det fejlene led i produkter, da man ved at underdimensionerer dem en smule​, kan "programmere" produktet til at fejle umiddelbart efter reklamationsperiodens ophør.

Elektronikteknikeren
Gregersen: Det drejer sig om elektrolyt kondensatorer i elektroniske styringer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fabrin, Min pointe var - hvor meget skal man gå med livrem og seler ;-) Men på den anden side så skulle du lige vide hvor mange dårlige gearmotorer, blæser og el-tænder der altid går itu på pillefyr og underlig nok altid på helligdage og ferie.

Et reservedelsdelslager er altid godt og have.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 19-04-2017 20:52
Gregersen: Det drejer sig om elektrolyt kondensatorer i elektroniske styringer.


Ja lige præcis!

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis