Kræver flytbar-beboelsesvogn byggetilladelse?

Hej

Hvis jeg bygger et gæstehus på min grund og udlejer, så kræver det jo en byggetilladelse.

Hvad hvis jeg stiller en beboelsesvogn fast på grunden og udlejer til beboelse - kan jeg så undværre byggetilladelse?

Hvor går grænsen?

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du vist spørge din kommune om, men jer er ret sikker på at det kræver byggetilladelse. Hvis man blot opstiller et lille legehus kræver det byggetilladelse, selv om det står løst oven på fliser.

Søren O
Det er måske forskelligt fra kommune til kommune? Jeg kunne stadig godt tænke mig hvis der er nogle tommelfingerregler man kan gå ud fra. Eksempelvis kræver en campingvogn jo ikke byggetilladelse, så der må være en grænse et sted som er nogenlunde defineret/ens.

Og ja mht. legehus, der er dog i mine øjne forskellen at et legehus ikke typisk er en "flytbar enhed" - hvorimod en beboelsesvogn, container, trailer eller campingvogn, jo er lavet med det formål at være flytbare.
Har lige været inde og søge lidt på byggeloven. Har fundet lidt. "Loven finder anvendelse på transportable konstruktioner som agtes gjort til genstand for bygningsmæssig udnyttelse, der ikke er af rent forbigående art".
Tidsgrænsen er normalt 6 uger, men er forskellig fra kommune til kommune, så spørg din kommune.

Søren O
Det er ikke til min egen kommune - men til et koncept som skal kunne bruges i mange forskellige kommuner i DK, så det er derfor at jeg ikke kan undersøge det lokalt.

6 uger - ok, men der må stadig være en grænse. Du må jo gerne have en campingvogn stående i din have i mere end 6 måneder, uden at indhente byggetilladelse.
Skrevet af Morten2k på 18-04-2017 13:40

6 uger - ok, men der må stadig være en grænse. Du må jo gerne have en campingvogn stående i din have i mere end 6 måneder, uden at indhente byggetilladelse.

Ja til opbevaring... men beboelse er noget andet
At det så er næsten umuligt at opdage i praksis om du bor i den, er noget andet.

Lidt ligesom det er med en garage... den må ikke bruges til beboelse, men hvem skal kontrolere om du lige falder i søvn mens du er der

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Du har dog ikke nogen til at bo i din campingvogn året rundt, med mindre det er fastbo på en campingplads.
Jeg tror der er helt andre regler der gør sig gældende når det er til udlejning, og især hvis det er over længere tid.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvor de er.
Det er heller ikke alle kommuner det tillader campingvogne i haver. Især i vinterhalvåret kan der være begrænsninger. Disse begrænsninger skulle kunne ses i lokalplaner - så igen ingen generelle regler.

Søren O

Arrg.. ligefrem byggetilladelse til et legehus mener jeg nu ikke, med mindre det er et rimeligt stort et af slagsen. 

Korrekt. Legehuse går ind over småbygninger på max. 10 m2. Det kræver "kun" en anmeldelse, og bliver noteret på BBR meddelelsen.
Men har man udnyttet retten til 2 småbygninger i forvejen, eller stilles legehuset tættere på skel end 2,5 m, slipper man ikke for byggetilladelsen.

Søren O

Hmm.. jeg læser reglerne sådan at småbygninger (10m2) og de tilsammen ikke overstiger 35m2 ikke kræver anmeldelse, heller ikke om de opføres tættere på skel end 2,5 m, når bare visse regler som højde og længden af bygningerne er overholdt - tager jeg mon fejl?  

Ps. Jeg mener at havde læst at dette endda udvides til at gælde 50 m2.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis