Lidt helligdags hjælp ønskes - strøm beregning

Hej med jer!

Hvis der er en som kan hjælpe mig med lidt forståelse - meget simpelt.

Det drejer sig om en korrekt beregningsmetode ved strømforbrug.

Mit ønske er at forstå:

Hvis jeg købte sådan en booster:

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-...Sww3tY7jHN

INDGANGS STRØM (12v 20ah batteri)

Hvis jeg bruger strøm på 36v (300w) og laver beregning?

Min beregning skulle gerne vise hvor lang tid batteriet vil holde, amp forbrug mm.

Mangler jeg oplysninnger for at kunne beregne dette.

Jeg syntes jeg har læst og læst og kun blevet mere forvirret. Jeg ved ikke om de beregninger jeg selv har lavet er korrekte.

For nu er det sammenligning mellem 12v og 36v forbrug ved hjælp af en booster.

/Per

 

 

 

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med et 12 volt 20 ah batteri, vil jeg ikke mene du kan trække 300 watt (og sikkert mere da der jo nok er tab i converteren)
Et 20ah batteri skulle man kunne trække 1 ampere i 20 timer. (men ikke 20 ampere på en time)

Vi prøver igen, i morgen --

Det jeg helt præcist vil opnå er at finde ud af om det bedst kan betale sig at købe et stort12v ??ah og boosteren.

Eller sådan en:

http://www.ebay.com/itm/36v-20ah-32...2053456276

Hvad får jeg mest ud af bruge med hensyn til effekt og tid på den ene eller anden måde...

Da der vil være stor pris forskel på de 2 løsninger.

Hvis du blot skal bruge 36 v, var det så ikke bedre at købe 3 stk 12 v batterier, og serieforbinde dem. Så slipper du for tab i converteren.

Søren O
De vil fylde lidt for meget - tror jeg, derfor hellere et stort og så en booster.

Men kan du hjælpe mig med lave sådanne beregninger så jeg kan forstå det lidt bedre.

Lige nu er mit batteri på ecykel 36v 9ah 324 W/h. Dette ville jeg gerne lave lidt større til omkring 20-80 ah men det ville blive sindsygt dyrt. Derfor tænkte jeg hvis jeg kunne få lidt hjælp til at beregne sådan en opgave ville jeg også i fremtiden kunne bruge denne viden.

12v 75ah ?
36v 30ah ?

Hvis 12v skulle levere til ecyklen, hvor længe ville den kunne køre?
jeg tor denne.
Hvis 36v skulle levere til ecyklen, hvor længe ville den kunne køre?
36X30=1080 w/h tor jeg.

med en brushless motor på 250w, (tabet der kommer pga. div. tager jeg bagefter).

Men hvordan kan jeg lave beregningerne?
Annonce

Du skal regne dit batteri kapacitet ud i Watt/h for du kan sammenligne. Det gør du på denne måde: Batteriets spænding * batteriets indhold (Amp/h) og det giver Watt/h.

Eks: 12 Volt*75 Amp/h=900 Watt/h, 36 Volt*30Amp/h=1080 Watt/h.

Når du bruger en såkaldt converter til at lave 12 Volt om til 36 Volt, skal du også trække den effekt fra som converteren har i tab. På den du linker til står der at max virkningsgrad er 95%, hvilket vil sige du taber minimum 5% og sikkert reelt 10-15% til konverteringen, idet du ikke kan køre converteren i det område den er mest effektiv.

Siger vi du mister 10% ved og lave de 12 Volt om til 36 Volt, kan du ikke forvente og have mere end lige godt 800 Watt/h tilbage.

Tab i reguleringen på din cykel kender jeg ikke, men det er dog ens ligegyldigt hvilket batteriløsning du bruger.

Men jeg ved du kun må tilføre 250 Watt/h til din cykel. Så køretiden med dit 36 Volts 9 Amp/h batteri = 324 Watt/h delt med 250 Watt/h = ca 1,3 time.
Med 30 Amp/h batteriet ser regnestykket sådanne ud: 1080 Watt/h delt med 250 Watt/h = ca 4,30 time.
Og med 12 Volts batteriet: 810 Watt/h delt med 250 Watt/h = ca 3,24 time

Det kan ikke svare sig og køre rundt med et hjættetungt 12 Volts blybatteri, hvis det er det du regner i.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for forklaringen, den er "spot on". Så kan jeg vist bruge en eftermiddag/aften på at gennemgå opstillingen og drage lære af det.

God aften derude - indtil jeg igen finder på nogle ideer, så vender jeg gerne tilbage igen. PS. jeg holder utrolig meget er ny viden.

/Per
Skrevet af jokerper på 17-04-2017 17:41
Tak for forklaringen, den er "spot on". Så kan jeg vist bruge en eftermiddag/aften på at gennemgå opstillingen og drage lære af det.

God aften derude - indtil jeg igen finder på nogle ideer, så vender jeg gerne tilbage igen. PS. jeg holder utrolig meget er ny viden.

/Per

Jamen god regnelyst ønskes.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Bil batterier vejer alt for meget til en el cykel, en dog dyrere løsning kan være en stak af dem her, de er 37V, og jo flere du parallel forbinder jo mere kapacitet får du, men de vejer så også en del mindre, og kan lades hurtigt og kan tåle mange opladninger og afladninger.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-4000mah-10s-25c-lipo-pack.html

Hvis man er glad for at lodde kan man også lave batteriet selv, det består stort set bare af en masse af 18650 batterier, i en blading af parallel og serieforbindinger.. Du skal dog ikke købe batterierne billigt på div kina sider, de har slet ikke den kapacitet de lover, jeg købte nogen 4 amp, som jeg gætter på ikke var en dag over 1 amp.

brug danske eller Eu sider, dem burde man kunne stole på ikke sælger snydeprodukter..

Kig evt her: https://www.24hshop.dk/batteri-18650-3000mah-37v-2-st?utm_source=google&utm_campaign=Hyperdrive+(Google)&utm_content=506&gclid=CjwKEAjwz9HHBRDbopLGh-afzB4SJABY52oFWBaW7KuOKdC3U5hXoKcpIEk8-vy6IesyFFe0pJHGYhoC1_7w_wcB

 

Tak

Er det her så rigtigt forstået alt hvad jeg hat været i gennem.

Hvis jeg køber 10 af disse batterier til 59.- kr stk. så får jeg et 37v batteri med 30ah. På nogenlunde samme måde som den blå pakke jeg tidligere linkede til. Men så har jeg set noget som hedder BMS print. Noget med styring af strømmen mellem parallel/serie. Skal jeg så lige have sådan en også?

Eller er det bare i gang med loddekolben og et skema seriel/parallel.

RETTELSE:

Nå nej der skal vist mere for det giver jo kun 3,7v 30ah. 10x10 100 batterier ?

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis