Hoved-stophane i græs

Hej alle

I græsset foran vores hus er der et par stykker af de blå hovedhaner til vand sænket ned i niveau. Da posten og andre biler osv. ofte kører ind over disse er jeg blevet i tvivl om hvorvidt dette kan skade hovedhanen? Jeg er ikke helt klar over hvad der bor inden i disse blå tutter som kan ses i græsset men jeg forestiller mig at der under låget måske fører et rør ned til selve stop-hanen som sidder på vandledningen dybt nede?

Som herinde som ved mere?

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Under låget sidder der sikkert en firkantet stang som fører ned til selve stophanen - bruges når der skal åbnes eller lukkes for vandet. Denne stang skal have min. nogle centimeter afstand op til låget. Hvis stangen er for lang, så overføres trykket fra trafik til stophanen, og stophanen og rørledningen kan tage skade.

Søren O

Det har du delvis ret i. Der sidder et rør inden i det rør som den blå hætte sidder i. og helt midten sidder så en stang der kan drejes hvorved stophanen lukker. Hvis det er lavet rigtig, så tåler det godt at det yderste rør med blå top skubbes lidt nedad, uden at det går ud over noget. Så det er da en trøst.
Men derudover så er det ikke dig der ejer denne stophane, det er det lokale vandværk, så hvad end der sker med den, er det dem der skal bekoste reparation.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selv om det er vandværkets stophane, kan man ikke tillade sig at være ligeglad. Når stophanen er placeret i græs er den sikkert ikke beregnet til at køre over. Er der nogen tvivl, så kontakt da vandværket. En reparation koster hurtigt 8-10 tusind kroner (eksklusiv asfalt).


Søren O
Normalt er de Teleskopiske både røret og den "firkantede pind" så jeg ville ikke bekymre mig, medmindre den et trykket 5-10 cm ned...

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle svarene - nu har jeg en ide om hvad der "bor" inde i disse.
Ingen af dem er blevet trykket eller lignende. De er i niveau med omgivelserne men jeg ville bare være sikker på at de kan holde til at f.eks. en bil ruller henover. Jeg tænker også at de må være lavet til dette når de står hvor de gør. I princippet kunne en fragtmand, slamsuger eller lignende jo sagtens finde på at holde ind i græsrabatten.
God påske til jer alle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis