Nordan 21

Hej forum,

Er der nogen her, som ved hvad kølen på en Nordan 21 er lavet af?
De to bolte som holder stævnrørs-"holderen" fast i skroget sidder løse, og jeg kan ikke komme til dem indefra. Når jeg banker på kølen virker den tung og massiv, men boltene er noget tærrede. Kan jeg evt. bore ud til nye bolte?
Mvh Henrik

 

 


HRD
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være svært at vide hvordan det faktisk er lavet.
Det er formodentligt et glasfiber skrog, vhor boltene er sat i indefra, og så muligvis er blevet pakket ind i glasfiber bagefter. Det kan også være at der er fyld et eller andet ballast ind, og det kan være støbt ind i polyester.

Du kan nok ikke få nogen stensikker brugsanvisning.

Mit bedste bud vil være, at du skal kigge grundigt indvendigt, og regne ud hvad der sidder indenfor, lige inde i kølen.
Måske skal du så bore boltene ud / måske kan du fjerne lidt glasfiber indvendigt og få bolthovederne fri? - og så fjerne de gamle bolte.
Under alle omstændigheder er det lidt kildent, fordi stævnrøret skal jo sidde korrekt, når du er færdig med operationen.

Måske ikke nogen stor hjælp, men et lille forsøg - MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.

kan du ikke spænde de møtrikker, evt . ved at save en kærv til en skruetrækker i boltenden.
sidder selve stævnrøret også løst, kan fejlen skyldes, at motor og stævnrør ikke er linet korrekt op.

send gerne et foto af aksel og gear, samt motor ophæng


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja det var en god ide - Lynæs
---- det med at save kærv i boltenden.

To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for forslag. Jeg har allerede prøvet at save en kærv, men bolt og møtrik sidder lidt for godt sammen. De er lavet af messing, så kærven er også en anelse blød i det, og der er ikke plads til at gøre den særlig dyb. Jeg tænker at næste træk bliver at varme den op, og se om den så slipper ?

Det er kun den nederste bolt som er løs, og hvor jeg har savet kærv. Den øverste sidder godt fast, men der er møtrikken til gengæld flækket og jeg har erstattet den med en ny rustfri, med det resultat at det bløde messing-gevind inde ved stævnrørslejet er drejet i stykker. Jeg tænker at jeg vil skaffe en messingmøtrik (hvor finder jeg den i 10mm?) og en stak skiver så jeg kan spænde møtrikken på nogle gode gevind?

Der er ikke nogle som ved hvad boltene sidder fast i på en Nordan 21? Kan de være støbt i glasfiber eller sidder der jern derinde?

Her er også lige et par billeder fra før jeg gik i gang med vinkelsliber, børste etc...

 


HRD
Nu ved jeg ikke hvor meget plads der er, men ofte kan man må en møtrik fri, ved at banke med en hammer på fladerne af sekskanten hele vejen rundt, samtidig skal man holde imod med en anden hammer modsat.

Jeg synes ikke du skal begynde at varme, når det er så tæt på glasfiberen.

Har du givet bolte/møtrikker "rustløsner".-.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Møtrik i messing eller bronce:
Du skal spørge dig for ved et firma lige som dette:
http://www.tj-bolte.dk/shop/frontpage.html - de havd eikke lige det du efterspørger, men du må på jagt.
Eller skær gevind i en stang messing (maskinværksted)

Sådan en glasfiberbåd er sandsynligvis lavet sådan, som jeg har set det gjort på en nogen LM-ér på et værksted, når de apterede nye både i "gamle dage"    :
Glasfiberskroget er fra start støbt i 2-3 cm tykkelse nede i bunden.
Skroget og hele kølen er hul og tom.
Der bores hul til stævnrør.
Motor monteres på fundamenter som støbes fast.
Stævnrør monteres til sidst, og lines op. Boltes fast / tætnes.

MÅSKE har værkstedet så limet glasfibervæv over bolthovederne efter montering, inde i agterstævnen/køl.

Derefter har man ofte sat en plade op, så der er en sump under motoren.
Derefter har man fylde ballast-jernstumper i foran denne plade, og støbt det fast med polyester / måtte over.

Men det bør være muligt, at komme ned og se om bolthovederne er støbt fast eller ikke.
Eventuelt kan du hakke en glasfibermåtte af, så bolthovedet er frit, og så kan du "rydde op".

Dette r bare for at forklare hvordan det sandsynligvis er lavet - så kan du måske selv finde ud af hvordan du kommer til at skifte / reparere.


To ulykker kommer sjældent alene.
Med sådan en ældre båd, kunne man måske risikere at bolte/møtrikker er i tommer.

Vi prøver igen, i morgen --
nu skal du jo passe på ikke at ødelægge begge skruer, det findes et fikst stykke værktøj kaldet en møtrikflækker, brug den til at fjerne møtrikken, og så rens og smør gevindet inden du skruer en ny møtrik på og skru ikke noget på, som gir mostand på vejen. tænk hele tiden over hvilke følger det kan få, det du vil gøre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

det kunne også være lavet sådan


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ellida har fat i noget, jeg havde for år siden en Poca 3, hvor jeg skulle have stævnrøret ud og den havde nemlig en form for ballast agter der var støbt ind i glasfiber/polyester, hvis det er tilfældet, så bank det ud, fiks skruerne. Når du så skal genetablere ballasten, så kør ud til en maskinfabrik og køb lokpropper (det er runde metalskiver, som fremkommer når man laver huller i metal ved at presse metallet ud af pladen), dem kommer du så i 2½ liter plastik dunke, læg dem ned i kølen og du har en ballast, som du kan flytte rundt med, den er ren og du kan altid komme til dit skrue grej. Forøvrigt kan en møtrikspringer/flækker købes til en rimelig pris i Biltema.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis