Terrassedør med udvendigt håndtag

jeg har en terrassedør med et standard indvendigt håndtag med en klik lås.

Ville gerne skifte det ud med noget så der også er et håndtag udvendigt.

Så døren kan åbnes/lukkes fra begge sider.

På den indvendige side skal der så være en låsecylinder.

Som det er nu kan ungerne ikke gå ud af døren uden at vi lukekr den efter dem og skal så åbne igen når de skal ind.

Lidt bøvlet :-)

 

 

 

Men hvad kan man få som passer til ens nuværende indmad i dør?

Jeg skal jo også have boret dør ud, så udvendigt håndtag kan komme ind og mødes med det indvendige.

 

Er det noget a'la det her?

 

https://lavpris-laase.dk/terassedoer-95/fix-833-grebsboesning-p613

 

og

 

https://lavpris-laase.dk/terassedoer-95/slug-3020-terassedoersgreb-uden-cylinder-p1336

 

samt et udvendigt håndtag.

 

Eller er der andre gode løsninger?


Katmus
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

dobbel indlæg...beklager..

 

men siden siger intern fejl når man vil poste indlæg.

det kommer dog alligevel på

 

slet bare dette indlæg... hvis nogen kan

det eksisterer allerede 2 timer før dette


Katmus
Er alle døre ikke redningsåbninger?
Til min store undren ser jeg jævnligt, at man skal bruge nøgle for at låse sig ud af en yderdør. Jeg er endda blevet tilrådet/påduttet denne løsning, sikkert aht. tyveri. Jeg har det selv i mit værksted, men der låser jeg jo heller ikke når jeg er der inde. Det var låsesmeden, der nærmest insisterede på den løsning.

Med venlig hilsen
ktm

 

En redningsåbning er typisk et vindue eller en dør til det fri, men kan undlades hvis der er etableret adgang (døre) til 2 af hinanden uafhængige rum med redningsåbninger.

Det låsesmeden gør er sikkert at følge nogle kriminalpræventive råd, som kan være ulovlige at følge.
Hejsa.
Hvis vi nu ser bort fra det sikkerheds noget. Så da jeg selv satte en dør i ud til haven ( i stedet for et vindue) så valgte jeg en yderdør m. glas fordi jeg ville ha med låsekasse til cylinderlås. Som jeg ser det så er dit problem at du kommer til at mangle et hul til cylinderen. Din lås er sandsynligvis noget a la den her https://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/vinduesbeslag/kolvepaskvilerslutblik/paskvil861ftilterrassedoer/ hvis det er den så er du nødt til at skifte den med en som også er til cylinderlås. Da jeg lavede det var det ikke sådan lige at finde et system som dækkede mit behov. Nemlig cylinder med nøgle på indersiden og så en dækplade på ydersiden. det kunne ikke fåes med faste bøsninger i dækpladen så jeg måtte bruge løse bøsninger med krydskærv som jeg så har boret væk for at men ikke bare skruer dækpladen af

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Ja det er sådan en lås / skinne der sidder og ja der mangler så hullet på udvendige side af dør.

lavprislåse siger så at jeg kan løse problem med at bore hul igennem og bruge de dele jeg linker til.
Men er ikke helt sikker på det.

Katmus
Hej Katmus.
Hvis du nu kan låse døren indvendig nu med en kliklås hvorfor vil du så ha en cylinder i? jeg kan godt se ideen i at hvis man forbinder det udvendige og det indvendige og låser dette. Så må det kunne bruges. Så hvis du tager det nuværende håndtag ud og så midt i firkanten borer du et lille hul igennem til ydersiden udefra kan du så bore et hul som er stort nok til at du kan få plads til den der koblingsting. Måske skal du ha en ny firkantstang som er længere så den går ud på den anden side af låsekassen. Det udvendige håndtag tilpasses så det passer i længden og rosetten skal være stor nok til at dække hullet. det må kunne gå.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja det lyder rigtigt.
Grunden til at jeg vil have udvendigt håndtag er at der ikke er nogen "bremse" på døren.
Så når man går ud, kan den ikke lukkes udefra og vinden tager fat i døren.

Det kunne løses med en krog eller stang, men så lukker man jo af for de andre der vil ud.
Så kunne man have en længere krog, så dør står på klem, men det er skide koldt om vinteren :-)

derfor et håndtag ude som kan lukke døren.

Døren er eneste udgang direkte til haven.
Ellers skal man gennem kælder.

Katmus
Forstår udmærket at du vil ha håndtag udvendigt, som skrevet var det også vigtigt for mig. Men er det ikke fint nok med den låseanordning som er på det originale håndtag?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis