Bygge et gyngestativ m. rutsjebane

Hej

Jeg kunne godt tænke mig, at bygge et gyngestativ til 2 gynger og en rutsjebane. Det skal være i naturtræ.

Er der nogen der kan give nogen tips til, hvordan jeg kommer igang med projektet? Kan man få hjælp i en trælast til den slags mht. materialer og mål osv.?

Hvis nogen har lavet samme projekt, vil jeg super gerne høre erfaringer fra jer 

Vh Anders


Vh Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du skriver natur træ, så er alt træ vel natur. Det er langt det letteste og billigste t købe et færdigt sæt. Tryk her link til en i galeriet "buskrydning" Et af billederne viser sådan et købt stativ. Rutchebanen kører ned fra platform- modsat stigen.

Jeg har selv fremstillet et par stykker med et firkantet tårn 1,2 m x1,2 m i grundmål og 2,5-3,0 m høj. Der er så lavet en vandret bjælke med den samme type galge ved den anden ende. Ca. 2 m oppe i tårnet har jeg lavet en etage hvor der er indgang fra en stige og udgang til rutchebanen.

Husk at gennemtænke alt omkring stige og start af rutchebane. Der må på ingen måde være mulighed for hængning, ved både tilsigtet utilsigtet fald. Det vil sige at der ikke må være steder hvor ting kan gribe fat, såsom tørklæder evt. med en knude på - snoren i hætte på jakker - selve hætten i en jakke eller andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Med "naturtræ" så mener jeg træ der er imprægneret fra naturens side, dvs. ej trykimprægneret eller lignende. Så det kan f.eks. være lærk, eg eller robinie eller andet.
Det gyngestativ fra dit link ligner meget fint det jeg havde i tankerne, bare med en klatrevæg op til rutsjebanen i stedet for stige.

Vh Anders
Du kan købe rent tømmer, og imprægnere det efter den old gamle japanske metode "shuo-sugi-ban"
https://youtu.be/uvhvR8KwWhw
Det skulle efter sigende holde flere hundrede år, og efterlader træet med et rusikt råt look med åretegninger.
Der er masser af info om denne metode på nettet. Den passer perfekt til naturlegepladser, da der ikke anvendes giftige stoffer.

Elektronikteknikeren
Var det ikke også sådan vikingerne gjorde? Synes at have læst om samme teknik engang :-)

Men tilbage til emnet, hvordan kommer man igang med at realisere ønsket om sådan et hjemmebygget gyngestativ? Hvad skal jeg tage stilling til, udover at der ikke må være farlige emner?

Vh Anders
Når du skriver klatrevæg ville jeg da gå efter tårnmodellen. Altså 4 stolper med en afstand så det passer med en krydsfinerplade på sider. Der kan så laves klatrevæg på 2 sider, og så 1 siden imod gyngeområde, og 1 side hvor rutche bane kører ned. Der laves så en etage midt på som passer til udgang til rutchebanen. Ved siden af denne kan der være indgang ind i "hulen" Men du skal nok have et alternativ til at komme op, da det falder ikke helt sammen aldersmæssig med dem der har lyst til at rutche og dem der er gode til klatrevæg.
Tårnet er så støtte i den ene side til gynger, hvor 2 stolper kan danne den anden side.
Nu er der noget stykke imellem postnumre ellers kunne du hente et herude. Når børne børnene er 13 og 15 er de ikke nemme at få til at gynge når der er Ipad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Husk at det er meget svært at lave sine egne legestativer UDEN at der kommer forskellige farlige ting ud af det:
Hovedet kan komme ind, men ikke ud, kileformede sprækker, hvor en anoraksnor, kan sætte sig fast foroven på rutchebanen, og så bliver ungen kvalt i anorakken og andre meget lumske ting.

Det er en hel videnskab - desværre - at lave legeredskaber UDEN at de er farlige.

Ikke for at gøre dig ked af det - men for at du ikke oplever at dine børn eller naboens unger kommer galt afsted.
Har lavet mange legeredskaber, og arbejdet som pædagog i mange år. OBS - det er helt uforudsigelige "fælder".

Hoved-klemfælde = børn kan lige få hovedet ind, men ikke ud, så der er krav til størrelsen af huller.
Og det er ikke til selv at regne ud hvad der er farligt.
Der er børn som er blevet kvalt på en legeplads i en institution.

Specielt er det svært med naturmaterialer, fordi der kommer revner og sprækker allevegne, som kan fange en anorak-hætte / hættesnor.

Men god arbejdslyst.

Jeg skal prøve om jeg kan finde en liste over de farlige ting.

To ulykker kommer sjældent alene.
Lidt om legeplads sikkerhed. Der er rigtigt mange "fælder" som man har svært ved at kende, hvis man bare gerne vil lave lidt legeplads til børnene.

http://www.bupl.dk/paedagogik/sikkerhed/legeplads?opendocument

Det vigtigste de skriver er:
"Nogle forholdsregler er sværere selv at holde styr på, da de kræver særligt testudstyr. Alligevel er det godt at kende de farlige fælder på legepladsen. De er:

Snorefælder findes oftest i rutsjebaner og på legehustage, hvor snore fra huer eller jakker kan sidde fast, når børnene rutsjer ned. Snore sætter sig typisk fast i spalter og nedadgående spidse vinkler.

Arealet på faldeunderlaget under rutsjebaner, gynger og klatrestativer skal være så stort, at børnene ikke slår sig, selvom de falder langt. Her findes et særlig mindstekrav. Desuden er der særlige krav til, hvor stor stødabsorptionen bør være i underlaget.

Hovedklemfælder kan være livsfarlige, og der er særlige krav til, hvor store huller som minimum skal være, for at børns hoveder ikke kan sidde fast. Hvis et barn fx kravler baglæns ud mellem to brædder i klatretårnet, kan kroppen måske komme igennem, men hvis hovedet sætter sig fast, og fødderne ikke kan nå jorden, kan barnet blive kvalt.

Huller og lignende, hvor en fod kan sidde fast, og tunneller, hvor kroppen kan sidde fast eller komme i klemme."

Her er et andet link:
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/regler-i-naturen/skilte-og-friluftsfaciliteter/naturlegepladser/sikkerhed-paa-naturlegeredskaber/

----- igen så skriver jeg at det ikke er for at være hysterisk - jeg har selv lavet mange legeredskaber, som faktisk VAR farlige, selvom jeg var omhyggelig.

Men det er vigtigt at tænke over det, fordi man vil ikke ønske at der er nogen børn, som bliver kvalt i en anoraksnor - det er bare for trist.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Iøvrigt så er det bedste legeredskab jeg nogensinde har lavet - et stort klatrenet:

Fra en skibscontainer fik jeg et trawl-net, på 3x3 m som blev spændt ud mellem nogen træer.
Desuden hang der 2-3 svingtove ved siden af.
Det blve brugt ab vores egne børn og naboernes børn i mange år, indtil det var slidt for meget til at reparere.

Børnene elskede at gynge rundt i denne store "megahængekøje".

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg overvejer pt. den nemme løsning, og købe et i metal fra Hörby Bruk, og så en plastik rutsjebane. Det er trods alt gennemtestet mht. sikkerheden.

Vh Anders
Og lige en ide mere:

Et lille halvtag, med gennemsigtig plexiglas, og en hængekøje - eller helst to, neden under halvtaget.
Børn elsker at ligge 2-3 stykker sammen i en hængekøje, og hyggesnakke. Det er også godt for motorikken, og har man leget i hængekøje som barn, bliver man ikke søsyg som voksen.
Tror jeg :-)
Halvtaget - det er til regnvejr - det er bare så dejligt at ligge ude i regnvejr og høre regnen, lugte den specielle duft - og glæde sig over at man har en lille udeverden på en ny måde.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis