Generel Økonomi i et Renoverings projekt ?

Hvis man skal starte et gør-det-selv renoveringsprojekt (køkken), og regner med en pris

på  måske 150.000 - 200.000 (ikke nærmere afgjort endnu...), hvordan bør man så låne de penge idag ?

Nogen, der har gode erfaringer (mht. renten) .....

Byggekontoer eller Banken eller ?

 




/ Raz100.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det er let at dele erfaringer. Det er meget individuelt, har man andre lån, husets salgsværdi bagefter, folks indtjening m.m.
Man skal gå ud fra at banken er ligesom en købmand, de sælger bare penge. Så man har mulighed for at forhandle, i den forbindelse kommer det jo an på hvor stærk man står i bankens øjne.
Jeg har ikke lån længere, men mine børn har alle 3 lånt penge til omkring 1 - 2 % rente i kreditforening. både Flex og fast rente lån. I banken er det lidt dyrere, og så kan de hæve renten efter behov ( deres behov)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Puha.. det er svært.. har du penge - betaler du for at have.. har du ingen.. koster det kassen..
Meen - jeg synes det lyder dyrt.. med det budget til en så begrænset del af boligen??
Er det måske billigere at skyde eksisterende bolig af, og bygge nyt? (totalregnskab)
 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hos mange køkkenfirmaer kan man låne penge til selve køkkenelementerne og hvidevarer til o% i rente og gebyrer.
Dette valgte vi at gøre, resten havde vi selv.

Mvh.
Fcb83
Ved godt det er svært, men fedt at høre lidt om jeres erfaringer... :-)



/ Raz100.
Du bør kunne gøre det langt billigere, hvis du gør det selv, som du skriver. Så måske behøver du slet ikke låne? Ellers er det nok billigst at låne i friværdien i huset til variabel rente...
Annonce

selv om man ikke tror det, så får et nyt køkken ingen betydning for husets værdi, hvis det skal sælges. pas på med at låne penge i længere tid end 5-6 år, og HVIS du har lidt penge, så betal hvidevarer kontant. Ærgerligt at betale af på et komfur der har ligget på dumpen i 5 år. 150.000 kr. er rigtig meget hvis det bare er et køkken.


 

Mit IKEA-køkken kostede væsentligt mindre end det :o)

 

Ok. Jah, sorry, måske jeg glemte at skrive, at "ny køkken" er så lig med fjerne en bærende væg / bjælke op, grave ud til gulvvarme/isolere/flydebeton, 85kvm trægulv, plus det løse.... ;-)



/ Raz100.
Altså det sidste køkken jeg købte/monterede, kostede da næsten 200.000 kr. For elementer, bordplade og alt i hvidevare.
Jeg ville nok få kreditvurderet huset, og lave det på en byggekredit, så aflevere du tegninger, beskrivelser osv. Til kreditforeningen og de anslår om du/de kan holde deres penge hjemme.
Medmindre du selvfølgelig har muligheden, for at betale kontant..

Jeg graver aldrig kælder ud i håndkraft igen.
Vores netop afsluttede projekt med nedrivning af bærende væg, nyt gulv i køkken inkl. gulvvarme, ny el i stueetage, nyt IKEA køkken dog med egetræsbordplade og slibning af øvrige eksisterende gulve er løbet op i præcis 130.370 kr, så et budget på 150.00-200.000 er ikke helt skudt ved siden af i mine ører.

Så snart der kommer VVS og elektriker arbejde ind i billedet går det hurtigt med at få brugt penge

Vi fik kredit-vurderet huset inden vi gik igang og kunne med baggrund i vurderingen få penge som forhåndslån for det realkreditlån vi har optaget. Vær opmærksom på, hvordan renterne tilskrives et evt. forhåndslån - i vores bank/realkreditinstitut tilskrives 0.5% af lånet beløb pr. påbegyndt kvartal!! Det vil med andre ord sige at er du en dag for sent ude med færdigmeldingen kan det koste ret mange penge...

Den situation kan dog også bruges positivt, da man så virkelig har et incitament til at blive færdig til tiden
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis