Overdækket terrasse

Hej LDS

Jeg har planer om at lave en overdækning på noget af vores terrasse her i påsken. Jeg ved dog ikke helt hvordan det skal lade sig gøre. Jeg har fået lavet denne tegning der viser omridset af det jeg har at arbejde med.

Til venstre, en plantegning der viser det område jeg vil have overdækket, med et par stolper markeret på. Til højre hvordan mit udhæng er bygget op, og det er der problemet ligger. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal komme uden om tagrenden. Der er kun 223cm op til underkanten af den fra flisebelægningen, og underkanten af overdækningen skal op i minimum 215cm højde for at havedørene kan åbne.

Jeg har tænkte mange tanker, bl.a. at fjerne tagrenden ved overdækningen, eller at lave faldet fra overdækningen til den samme tagrende. Men jeg kan ikke få noget af det til at gå op i en højere enhed, og derfor håber jeg der er nogen der kan hjælpe med lidt inspiration så jeg kan komme videre.

 

Mvh. NikolajBo.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ikke nogen der har forslag til hvordan det kan lade sig gøre?

Jeg har en lignende løsning, jeg har bevaret tagrenden, og ladet plasttaget gå ind mod tagrenden, hvor jeg så har tætnet med noget  selvklæbebde reparations bånd.   KLIK Som dette

Ikke en ideel løsning men det fungere, ved store regnskyld kan der komme vand ind, jeg tror det er hvis tagrenden ikke kan følge med, så løber der op over bagkanten af tagrenden, men det er sjældent det sker højst en gang om året.

Den korekte måde er nok at fjerne tagrenden, få lavet noget indækning der går op under det eksisterende tag ?


Vi prøver igen, i morgen --

Problemet er bare at jeg kun har de ca. 15mm fra underkant tagrende, til underkant af spærene på huset. Jeg kan ikke se hvordan jeg kan få spærene til overdækningen fastgjort til husets spær på sådan et lille stykke.

Det bedste er at fjerne tagrenden, og lade vandet løbe ned ad det overdækkede, til en tagrende der er monteret der. Men det kommer jo an på hvor nedløbet er. Skal tagvandet fra hele husets tagflade den vej, så er det nok for meget.
Ellers kan du save et hak i spær til overdækningen, så der er plads til tagrende. Så kommer spærene lidt højere op på husets udhæng. Eller du kan skrue et stykke krydsfiner på husets spær der går lidt ned, og ud under tagrende i f.eks 60 mm højde. Det kan så "modtage" og forstærke de nye spær, hvor du har gjort dem svagere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nå, tid til en lille opdatering. Jeg har truffet en beslutning om hvordan tagkonstruktionen skal se ud. Jeg laver en rem placeret på stolper lige op af tagrenden, og laver fald ind mod huset.

Men nu er jeg så kommet til at skulle vælge tagplader, og her støder jeg så på det næste problem. Jeg vil gerne have thermoplader på, så der ikke er for mange hjørner der kan samle skidt og møg. Samtidig vil jeg også gerne undgå at have lægter på tværs. Jeg har haft kig på Rias Rodena 16mm, og troede egentlig det var løsningen, lige indtil jeg fik at vide af en kammerat at han mente det var de samme plader han havde haft på en udestue, og der hang de igennem på trods af at der kun var 50cm mellem spærene, hvor jeg vil have 1m. Jeg er dog ikke helt overbevist om at det er de samme plader, så jeg vil høre om der er nogen herinde der har disse plader, og kan komme med nogle erfaringer omkring dem angående holdbarhed osv.

Annonce

Slet ingen der har erfaring med Rias Rodena 16mm thermoplader?

Jeg brugte Plastmo termoplader i 16mm uden lægter i 1 meters brede... De er perfekte... Mon ikke Rias Rodena 16mm thermoplader er det samme?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis