Ny unit tilstoppede rør?

Hej

Har lige fået skiftet til ny fjernvarmeunit med varmtvandsbeholder (det kræver værket). Nu er der pludselig meget lavt tryk på det kolde vand ved håndvasken i badeværelset (og kun det kolde, så det er ikke sien i hanen, der er stoppet)

Alle andre steder i huset er der fint tryk på det kolde. 

I kælderen er der dog en varmtbandshane, hvor trykket er blevet endnu dårligere end det var i forvejen.

Jeg forestiller mig, at der er kommet noget skidt med rundt i rørene, da vvs'eren udskiftede uniten.

Er det noget, man kan forlange ham til at udbedre, eller skal jeg selv i gang?

Og hvis jeg selv skal i gang, er det så blandingsbatterierne, jeg skal have skilt ad som det første?

Glda, hvis nogen kan komme med et par tips! Tak

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens være aflejringer der har løsnet sig. Det har håndværkeren ikke nogen indflydelse på, det kunne være sket når som helst. Men det tyder på, at dine rør er ved at lukke. Få ham til at kontrollere ved at adskille en samling på røret. Det er kun de kolde rør, du skal have set efter.

 

Tak du - jai mellemtiden har jeg selv haft røret under håndvasken åbnet. Og der var kun et lillebitte hul igennem. Har forsøgt at banke mere hul, og det har hjulpet lidt, men det primære stop må være længere inde i røret. Hvis problemet bliver større vil jeg prøve at åbne røret i kælderen og så skylle bagud i systemet ved at sætte vandtryk på røret i badeværelset. Det hjælper selvfølgelig ikke på de faste aflejringer, men da dette problem opstod meget pludseligt, tror jeg det er en klump, der har løsnet sig under vvs'erens arbejde.
Jeg er ked af at skulle skrive det, men dine rør er massivt tilstoppet. Hvis et lille fragment kan sidde fast undervejs, er røret for lille. Pas meget på med højt tryk i rørene. Det kan let forårsage brud. Og det gider forsikringen ikke deltage i. Du har checket om der sidder et filter i forbindelse med den nye unit? Nogle VVSere bruger syre til at rense rør med, men det giver bismag i nogen tid efter.

 

Ja, det tror jeg også, at de er.

Det er kun koldtvandshanen i badeværelset, der er problemet - ikke badekarshanen lige ved siden af. På den baggrund har jeg konkluderet, at proppen må sidde tæt på hanen og ikke ved uniten.

I det lange løb kommer jeg nok ikke udenom afsyring eller nye rør.

En anden ting er, at der efter den nye unit er blevet installeret, er opstået en bankelyd, når jeg lukker for det kolde vand i køkkenet. Det kan bedst beskrives som et "klonk", når hanen lukkes. Forestiller mig, at røret giver sig lidt og banker på et eller andet.

Undrer mig bare, at det er kommet i forbindelse med den nye unit, da de få nye rør, der er sat op i den forbindelse er alu-pex rør- Virker ikke som om, der er så meget lyd i dem...
ja, det er muligt, må lige prøve og kikke på den del af rørene, der er synlige - se, om de evt bevæger sig, når der lukkes for vandet, Bare mærkeligt, at det pludselig er kommet.
Det kan sagtens være en kontraventil der hænger et sted, det passer godt med klonk lyden.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis