overfræser og paneler

Hej Forum,

jeg går og bakser med ideen om at sætte paneler op i spisestuen. Umiddelbart den slags paneler som ligner døre (det hedder 'raised panels' på engelsk :-) 

umiddelbart har amazon et bud på et bit sæt der passer i min fræser: https://www.amazon.co.uk/s/?field-keywords=raised+panel+bit+1%2F4%22

overfræseren er en Bosch POF 1200 AE

der er et par forums i usa der advarer kraftigt imod at bruge 1/4 tomme bits til at fræse paneler med, fordi der er for meget "kraft" i et så stort bit der spinner så hurtigt, og det har selvfølgeligt kølnet interessen en anelse.

På min overfræser kan man stille hastigneden ned, hvilket må være en fordel i forhold til sikkerheden, men jeg ved ikke om det er nok. 

Er der nogen herinde der har erfaringer med den slags?

Mvh

Fredrik

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det drejer sig jo mest om periferi hastighed på værktøjet. Hvis du kører fuld speed  (28000 o/min) på en 10 mm fræser så giver det lidt under 900 m/min kører du 20 mm så er det jo det dobbelte altså 1800 m/min. og så videre. Så du skal faktisk vide hvilken maksimal hastighed værktøjet er beregnet til. Jeg fulgte dit link og kunne ikke se at det var oplyst.

Noget helt andet er at du sikkert ikke kan købe dine fræsere i USA eller England da skaftet der normallt er i tommer. Og din fræser ér sikkert med 6 mm bøsning. Så du skal kigge mere i DK eller Tyskland.

Og noget 3. er at det er et kæmpearbejde at lave med en håndoverfræser. Jeg skulle lave nogle specielle stuk lister (som de gamle der sad). Det er vanskeligt at få ens, da det ikke er let at få land o.s.v. til at være ensartet.

Men det skal da ikke afholde dig fra at gå i gang, det er spændende at lære noget nyt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand,

jeg sætter virkeligt pris på dit svar; det er fedt at man kan få feedback fra folk med lidt mere erfaring end man selv har :-) 

Jeg fik ikke lavet et ordentligt link til overfræseren, men her er eet: https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/overfraeser/bosch-overfraeser-1200w 

den går fra 11.000 til 28.000, så på den måde kan reducere hastigheden med over 50%.

den tager faktisk både 6mm/8mm og 1/4" (med 3 forskellige "kraver" eller noget), så på den måde tror jeg at bitsne passer fint nok.

mht det 3. punkt, så har jeg bygget et bord til den at sidde i, med et rimeligt land, og det har i hvert fald gjort det noget nemmere at "fræse lige" når jeg har brugt de mere almindelige jern.

jeg tror min primære tvivl er vel om det er trygt, og om den har kræfter til det... men selvfølgeligt også hvilke ting jeg mon har glemt at tage højde for :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis