Lysdæmper med korrespondance

Hej.

Jeg er ny her på forumet og håber på hjælp til installation af en lysdæmper. Jeg har søgt og læst andre tråde her på sitet, men har ikke fundet noget jeg kan bruge i mit tilfælde. Det er nok ikke særligt kompliceret, men jeg er ikke så skrap til el (endnu).

Situationen er at jeg har installeret to LED lamper indbygget i væggen langs vores trappe. Lamperne kan tændes og slukkes enten via afbryder nede eller afbryderen oppe. Jeg har købt en 300CR lysdæmper som jeg gerne vil installere på en af afbryderne, det er ikke så vigtigt hvilken af dem det bliver. Indtil videre har jeg prøvet en del forskellige opsætninger, både med dæmperen oppe og nede, men uden held. Jeg har ikke kunnet få dæmperen til at afbryde lamperne, kun skrue op og ned for lysstyrken.

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig på rette vej. Se vedhæftede billeder. På forhånd tak.

Venlig hilsen

Ulrik

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får det ikke til at virke med LED, da den lysdæmper ikke er så glad for LED lamper. Og jeg tvivler meget stærkt du kan få det til at virke selv om du sætter en dimbob på.
Men hvis det var almindelige pærer, så skulle den monteres som flg.

Den grå ledning er til dine lamper og den skal på den i midten.

Den sorte ledning er din trykledning skal på den længst til venstre. Og der skal så fjeder på det andet tryk.

Den brune er fase og skal på L.

Men som sagt, den lysdæmper kan ikke dæmpe LED. Der er ikke kommet en lysdæmper til korr. endnu, men den skulle være meget tæt på at blive lanceret. Det har været savnet, da der ikke har været en lysdæmper der kan betjenes med ekstra tryk i lang tid og som samtidig kan dæmpe LED OOB.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Hej Apollo,

Mange tak for dit svar. Jeg spurgte specifikt Greenline kundeservice, der sagde at den burde virke også med LED. Jeg kan godt få selve dæmpe-funktionen til at virke, og altså skrue og og ned for lysstyrken. Jeg kan bare ikke afbryde, hverken på dæmperen eller den anden afbryder. Jeg har sat fjeder i den anden afbryder for at få impulstryk. Jeg prøver den opsætning du har beskrevet og vender tilbage.

Tak endnu engang.

Venlig hilsen

Ulrik

Schneider skriver flg. på deres hjemmeside:
Anvendes til dæmpning af 230 V AC glødelamper eller lavvolt halogenlamper, når disse er forsynet fra en elektronisk transformer. Ønskes flere betjeningssteder, kan en - eller flere trykkontakter tilkobles en separat indgang. Hvis lysdæmperen overbelastes eller kortsluttes og dermed bliver for varm, vil den elektroniske temperatursikring afbryde lysdæmperen. Når overbelastningen fjernes og lysdæmperen får lov at køle af, virker den igen. Lysdæmperen tændes/slukkes via trykket, og lyset dæmpes ved betjening af skydepotentiometeret. Lysdæmperen virker med alle former for gløde- og halogenlyskilder. Der garanteres ikke fuld funktionalitet for CFL- og LED lyskilder; følg altid lyskildefabrikantens anvisninger. Lysdæmperen må ikke anvendes til ikke-dæmpbare lyskilder.

 

Den du skal bruge er denne model http://www.lk.dk/produkt/5703302161640


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Tak igen.

Der er installeret OPUS66 i hele huset, så en FUGA kan vel ikke passe ind?
Nej det kan den ikke. 2 sik finder lige en i opus istedet for.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Annonce
Så skal du have den her model http://www.lk.dk/produkt/5703302153850
Den findes også i hvid.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Og du kan købe den her https://www.billigvvs.dk/El-artikler-LK-Opus-LK-Opus-66-materiel-Lysdaempere--LK-Opus-66-Lysdaemper-LED-S-120VA-med-korrespondance-Hvid-1993778.html

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Jeg siger tak endnu en gang. Jeg prøvede opsætningen som du beskrev, og der var bare flimmer. Du har jeg bestilt den nye, så håber jeg det kommer til at fungere.
Jeg kom til at nærstudere billeder og er lidt i tvivl om Apollo14dk har ret i det med farver på ledninger. Jeg synes det ser ud som om den grå er skinne i korrespondance og de sorte er til lamper. (se øverste billede )
Så prøv lige i 1. omgang at montere 1 af de sorte i stedet for den grå i afbryder nederst. Samtidig afmonterer du grå og sort øverst.
Så skulle du gerne kunne opnå at tænde og slukke lys på den nederste alene. Hvis du er i gang med dæmper kan du starte med at montere de brune i L og 1 en af de sorte i den midterste. Så skulle lysdæmper gerne virke alene, ( hvis den kan virke på LED.)
Er det i orden kan du forsøge med den grå i -> og naturligvis montere den igen øverst. Har du ikke fjeder i øverst skal du selv trykke den tilbage for at få tænd / sluk og holde den for at få dæmper til at køre.
Den ledning der kommer i overskud i begge ender, skal have en samlemuffe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 31-03-2017 12:24
Jeg kom til at nærstudere billeder og er lidt i tvivl om Apollo14dk har ret i det med farver på ledninger. Jeg synes det ser ud som om den grå er skinne i korrespondance og de sorte er til lamper. (se øverste billede )
Så prøv lige i 1. omgang at montere 1 af de sorte i stedet for den grå i afbryder nederst. Samtidig afmonterer du grå og sort øverst.
Så skulle du gerne kunne opnå at tænde og slukke lys på den nederste alene. Hvis du er i gang med dæmper kan du starte med at montere de brune i L og 1 en af de sorte i den midterste. Så skulle lysdæmper gerne virke alene, ( hvis den kan virke på LED.)
Er det i orden kan du forsøge med den grå i -> og naturligvis montere den igen øverst. Har du ikke fjeder i øverst skal du selv trykke den tilbage for at få tænd / sluk og holde den for at få dæmper til at køre.
Den ledning der kommer i overskud i begge ender, skal have en samlemuffe.

 

 

Hvis du skal have korrespedance på, skal du bruge alle ledninger som du gør nu, ellers får man den da aldrig til at virke. 
Lysdæmperen er en skydelysdæmper, så man kan ikke regulere op og ned, som hvis det var en touch. 
Reelt set er det bare en korr. afb. med modstand i.

Og ja kan godt være det er en B-korr. så er det sort der går til lamperne, men for ikke at gøre det for besværligt, sættes den da på hvor der kun er en ledning, lysdæmperen er ligeglad i hvilken ende den sidder. 

Så vigtigt for TO er at alle ledninger skal bruges uanset hvad.

 


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis