El i båd.

Jeg har en 10 hk saab der let startes med håndsving.

MEN jeg mangler strøm i båden til pumpe og garnhaler. Er det muligt at sætte en generator til svinghjulet uden starter ( den startes jo nemt med håndsving)

Hvis ja. hvad skal jeg bruge og hvordan gøres det?


ses
58 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan du godt, men det kræver jo der er en remskive på svinghjulet..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Det kan du "relativt" nemt gøre. Hvor nemt kommer an på om du har en ledig remskive nede på svinghjulet. Men ellers skal du bruge et batteri, vekselstrømsgenerator, ledning, kasse til betjeningsgreb sikringer og kontakter samt et beslag til at holde generatoren.

Vil du have mere hjælp til projektet bør du tage et par billeder af svinghjulet med omgivelser og lægge dem op her i tråden.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har fået fat i en remskive som jeg får i morgen. Jeg sender et billede når jeg er klar. Men når jeg har monteret remskive og en vekselsstrømsgenerator så må der være et relæ eller en eller anden form for fordeling inden strømmen går ud til de respektive batterier som er ved pumpen og garnhaleren.Der er er også noget med ledninger som sættes på hvor og tykkelse.Så jeg har mange spørgsmål.
Vh Steen

ses
Skrevet af Steeneiler på 29-03-2017 19:35
Jeg har fået fat i en remskive som jeg får i morgen. Jeg sender et billede når jeg er klar. Men når jeg har monteret remskive og en vekselsstrømsgenerator så må der være et relæ eller en eller anden form for fordeling inden strømmen går ud til de respektive batterier som er ved pumpen og garnhaleren.Der er er også noget med ledninger som sættes på hvor og tykkelse.Så jeg har mange spørgsmål.
Vh Steen

Nej, der skal ikke nogle ekstra relæer (spændingsstabilisering) til, den er nu om dage bygget ind i vekselstrømsgeneratoren.

Du skal have sikret dit el ordenteligt, sjovt nok med nogle sikringer. Men det tager vi senere. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er godt nok ikke sikker på hvordan den vekselsstrømsgenerator virker.
Men jeg er sikker på at resten af dit system skal køre jævnstrøm.
Er der noget jeg har overset?

Så lærte jeg noget nyt i dag.
Vekselsstrømsgenerator laver DC Strøm
Annonce
Skrevet af Jackjakson på 29-03-2017 20:55

Så lærte jeg noget nyt i dag.
Vekselsstrømsgenerator laver DC Strøm

Der er indbygget en ensretter i generatoren, så der kommer jævnstrøm ud..

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Jackjakson på 29-03-2017 20:55

Så lærte jeg noget nyt i dag.
Vekselsstrømsgenerator laver DC Strøm

Der er indbygget en ensretter i generatoren, så der kommer jævnstrøm ud..

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvad skal vekselstrømsgeneratoren hedde og hvor købes den billigst.

ses
Skrevet af Steeneiler på 29-03-2017 22:34
Hvad skal vekselstrømsgeneratoren hedde og hvor købes den billigst.

Hos en autoophugger bør du kunne finde en. Det du skal have er en vekselstrømsgenerator med påbygget regulator. Remskiven skal være til en A rem forudsat remskiven du får er orginal. I nogle kredse kaldes det også en Opel Kadet eller Golf 2 Bosch vekselstrømsgenerator.Men ellers kan de købes af flunke nye for formodentelig omkring en tusse, så pas på hvor meget du giver for en brugt !!!  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Til alle der skriver på min tråd. Mange tak fordi I gider hjælpe mig. Den vekselstrømgenerator vi snakker om skal den ikke kunne løbe links eller kan de løbe begge veje. Den fra Biltema til 749 kr er en universal generator Bosch type12 volt 65 A . fås også med12v80a eller12v 100a.

ses
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis