Krav om vådrumsmembran i tunge konstruktioner

Hejsa

Jeg havde i anden anledning en kloakmand ude og kikke på nogle ting omkring vores badeværelse. I den forbindelse sagde at han (selvom han understregede at han ikke var ekspert/fagmand på området) mente at der ikke var nogen vådrumsmembran i konstruktionen. Det hang sammen med at den typisk ikke kunne laves ordentligt omkring den afløbstype der var brugt samt at det man kunne se lignede fliseklæb og ikke membran.

 

Så langt så godt. Det store spørgsmål er nu om det er noget jeg skal løfte overfor vores (udvidede) ejerskifteforsikring.

Badeværelset ligger i en tilbygning der er bygget i slutningen af 1998. Som jeg kan læse det er det efter at vådrumsmembran blev indført som "krav" i BR (det står ikke direkte i BR men følger via tilladelser mv).

Som jeg læser det gælder det krav dog kun hvis der er organiske materialer i konstruktionen. Det er der ikke hos os, der er et rent betongulv i tilbygningen (med fliser på) og væggene er af en slags betonelementer (letbeton, gasbeton, porebeton eller lignende) også med fliser på helt op til loftet. Altså tunge vægge og et beton gulv.  Der er tale om et enfamilieshus altså det jeg kan læse man kalder et klasse L badeværelse.

Spørgsmålet er nu: Er der nogen der ved om at det rigtigt læst altså at der ikke er lovkrav om membran i sådan et badeværelse? - Forsikringen dækker jo kun hvis der er et lovkrav om det (uanset hvor anbefalet det så er i anvisninger, byg-erfa mv.).

Nogle med fagekspertise der ved noget?

(Gode råd til hvordan man kan undersøge spørgsmålet om membran eller ej nærmere modtages også gerne)

 


Ask
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gas beton vægge fritager ikke for membran. Hvis du viser et billede af hvorfor han mener der ikke er membran er det lidt nemmere. Det er rigtigt at nogle typer afløb ikke fungerer sammen med membraner. Forskellige konstruktioner forskellige afløbstyper. Men ellers kan en bore prøve vise meget. Men det koster en flise.

km

Mange tak. Der er et par billeder både af afløb og andre steder hvor der ikke er fliser (fx ved WC cisterne og en revne på toppen af væg mod brusekabine.

Nogle der kender en god byggesagkyndig i københavnsområdet (vi bor i søborg) som man kan få til at kikke på det?

 

 


Ask
Det lyse røde i afløbet tyder på at der er brugt alfix primer. Men de andre steder mangler det. Hvad der end er lavet er det mangel fuldt.

km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis