Støbe i beton

Jeg har denne rampe som er faldet sammen. Jeg vil fynde den op, så den er plan. Men jer har aldrig støbt i beton før. Skal der fyldes småsten i betonen eller marksten. Hvad holder bedst? Der skal gå tunge dyr på rampen.

 


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal du allerførst sikre dig at du har en stabil bund. Hvis du så vil have en betonoverflade vil jeg foreslå at du blander 1 - 3 - 5. Altså 1 skovl cement, 3 skovle støbesand og 5 skovle sten (nødder). Hvis du bruger marksten, så max 5 cm store sten. Støbes i ca . 10 cm tykkelse og med armering (rionet).

Søren O
Jeg ville nok foretrække at lave det med 3-4 kvm belægningssten. Hvis du starter et stykke ude, så går det nemt opad med disse. Så risikerer du ikke at det knækker. Måske lave det lidt "pukkelrygget" så er der plads til at de synker lidt, uden at det bliver meget hult.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville nok foretrække at lave det med 3-4 kvm belægningssten. Hvis du starter et stykke ude, så går det nemt opad med disse. Så risikerer du ikke at det knækker. Måske lave det lidt "pukkelrygget" så er der plads til at de synker lidt, uden at det bliver meget hult. De er heller ikke så glatte som beton.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok. tak. Det med armering havde jeg slet ikke tænkt på.
Jeg tænker på, om det ville være en god ide at lave siderne mindre stejler. Trædes der ud over, er der jo langt ned.
Mht. de sten man lægger, hvordan kommer betonen ordenligt ned mellem disse. Skal man ikke lægge et lag beton først og så sten og så beton igen?

 

Du skal have det hele igennem blandemaskinen, og helst en tvangsblander. Det muliggør en mere tør blanding, som også bliver stærkere.

Søren O
Annonce
ok.

 

Du skal naturligvis have den gamle rampe fjernet. Og så skal du enten fylde op ude til højre, hvor der er dybt ned, eller sætte kraftig rækværk op. Det kan være 2 - 3 jernrør der bliver fastgjort på huset, og eventuelt på et lodret jernrør i den ende der vender væk fra huset. Den kan bliver støbt ned, når du alligevel arbejder med beton.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, jernrør kunne måske bruges. måske diagonalt. De skal bare forhindre dyrene i at træde ved siden af rampen og komme til skade.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis