Ovn støder!

Hej min kusines ovn gav forleden hendes kæreste, et ordentlig rab over nallerne, da han var ved og tage maden uden af ovnen og kom i forbindelse med kogepladens stålkant, og spurgte om jeg ville kigge på det ( jeg er selv ny udlært elektriker, men laver kun typehuse, så hvidevare er ikke just mit speciale...) 

 

Det er et ældre hus de bor i men installationen virker fint, 230V mellem fase og jord, og der er jordforbindelse på ovnens stel.

Det som jeg undre mig over er, at når jeg tænder for varm luft, og køre håndfladen hen over fronten af ovnen kan jeg mærke en summen i hånden, som min gamle bærbare gjorde. 

 

så prøvede jeg måle igen, og kunne måle 230V mellem NUL og STEL på ovnen (kun når varmluft var igang)

og tænker det lyder da farligt?  

 

tak på forhånd  


kristian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må være noget galt med den jording. Forbindelsen til jordspyd eller vandrør kan saktens være røget i tidens løb.
Ellers må du have fat i lærebøgerne og prøve at måle hvor godt jordforbindelsen virker.

Søren O
Der mangler en effektiv jord og måske også en HPFI afbryder , jeg er godt nok noget overrasket over at en nyudlært elektriker ikke kan klare en så simpel opgave...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
hah lidt spydige herinde på den her side. men tak for svarene. i guess

kristian
Den kan ikke være jordet sammen med kogepladen, så ville de have samme potentiale og man ville ikke kunne få stød. Hvis du måler 230 v imellem jordleder og Nul er det fordi der ligger 230 V på stel.
Jeg formoder at de 2 ikke er monteret i samme udtag, Så du skal have kontrolleret om jordledere overhovedet er monteret sammen i sikrings tavlen. Og naturligvis om de er monteret til jordspyd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Er det ikke fordi det er tilsluttet forkert, således at man har byttet om på fase og nul?