For små mursten

Jeg søger lidt hjælp her inde, da vi bygegr nyt hus og vores mursten på det nye hus har vist sig at være meget små. Vi har målt 357 sten hvor 34% af disse falder helt uden for de tolerancer som er forskrevet.

Det vil sige at 34% ligger mellem 21,6 til 22,1. Er der nogle der kender til ligende sag hvor der blev lavet en kendelse???? For bygge firma og telgværk mener begge at mursten ikke fejler noget .


Jonas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke påstå, at murstenene er for små ved at måle enkelte sten og sige den er for kort, og den er passer. Du skal måle et pasende antal stens længde og finde den gennemsnitlige længde og se om gennemsnittet holder sig inden for tolerancen.
Hvad er i øvrigt dit problem med murstenene?

fase
Prøv at gå ind på "mur-tag.dk"
Der står en hel masse med normer osv.

Søren O
problemet med vores sten er at vi på 3 felter, på 3 forskellige steder på huset "så stenene ikke havde relation til hinanden" har måt 119 sten. total set blvier det 357 sten og 34% af disse sten falder uden for den tolerance som er forskrevet i deres CE mærkning 22,8 med T2 (+/-4mm) T1 +/-6mm) og vi har som sagt 34% der falder uden for disse tolerancer.
Så jeg vil mene at vi har taget et godt udsnit af vores mursten. Vores studsfuger bliver pga af de små sten pænt store og falder og uden for deres tolerance krav. De er helt op til 30mm og der er en hel del af dem.

Jonas
Der har været bygge sagkyndig på og han finder også murværket så ringe at det bør ommures, og det er derfor vi søger en kendelse som vi kan læne os op ad. Det ville gøre behandlings tiden meget kortere.
Så bille var og for vise hvis en sten, og alle tolerancer på fuger og mursten har jeg brugt mange mange timer på alt læse op på. Jeg har snakket med teknologisk institut og flere mure faglære og alle giver både os og bygge sagkyndig ret i at de alt for små og de udvalgte sten giver et fint billede af problemet.
Det er så bare en kendelse af en eller anden slags der gør at vi slipper for 1,5 til 2 års slogs kamp med byggefirmaet.

Jonas
Annonce
Hvilket fabrikat er murstene ? Det er vel også muligt at den "model" svinger i størrelse. Hvad er beskrivelsen af murstene der er valgt ?
Men stenene burde være lige store, mener jeg stadig

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hvilket fabrikat er murstene ? Det er vel også muligt at den "model" svinger i størrelse. Hvad er beskrivelsen af murstene der er valgt ?
Men stenene burde være lige store, mener jeg stadig

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

For ikke at lave noget ballade, vil jeg bare sige at med midre der står at de er under mål skal de overholde den CE mærkning de er påkrævet at have. Så de skal være 22,8 med de 2 typer for tolerancer på længden.
At en 3 del falder uden for det gør at studsfuger på allle måder som en mure normalt måler over 4 eller 5 sten ikke kommer til at passe og de store fuger ser ikke just pænt ud når man nu tænker på at man betaler en stor sum penge for et nyt hus. Der er ingen der ville kunne leve med at deres bils paneler ikke lige passede. De kan måske stadig samle den, det ligner noget der er løgn.
Så for lige at slå det klart, vi har bygge sagkyndigs ord for at det er noget makværk, så behøver vi ikke at gøre mere ved, men en kendelse af sammme type ville være kær kommen så sagen kan blive afsluttet hurtigt.

Jonas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis