Afløbsrør sidder løst (!)

I forbindelse med at jeg skulle tilslutte ny opvaskemaskine blev jeg nødt til at rykke lidt på afløbsrøret fra håndvasken. Det viser sig at det bare sidder løst tilsluttet vandlåsen, så det nu er nærmest umuligt at finde en placering igen hvor det sidder nogenlunde plant uden at dryppe. Det er noget tidligere ejer har lavet.

Kan det passe at afløbsrøret (det hvide) bare skal skubbes ned i det grå, uden at skrue eller stramme? 

Nogen forslag til hvordan jeg løser det her problem?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der plejer at være en paknings O ring uder den omløber der sidder på det grå rør, som slutter tæt omkring det hvide rør.
Den burde kunne købes i løs vægt hos alle byggemarkeder, du skal bare kende diameteren på røret.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er det noget som det her? https://www.vvs-shoppen.dk/blucher/blycher-o-ring-t-vandlaas-153415526-153415539/?gclid=CjwKEAjwqZ7GBRC1srKSv9TV_iwSJADKTjaD2mxTq12ONDKrHy5NY_Ugwx8zR4dcyhyDYwQsplUUshoCx53w_wcB

Er det normalt at rørene ikke skal fikseres/skrues sammen? At man bare skubber det ene op i det andet?
Rørene bliver spændt sammen ved at dreje omløberen. Når den er spændt skal de sidde rimeligt fast - men man kan godt trække dem fra hinanden, hvis man tager fat. På dit billedet ser det ud som, at det hvide rør ikke er skubbet langt nok ned i det grå. Det er sikkert derfor du ikke kan spænde det. Du skal have et forlængerstykke i mellem.
Hej jenshøj og tak for svar. Det lyder meget fornuftigt - hvordan vil sådan en forlænger se ud? Skal jeg evt udskifte hele den hvide del til en der er længere? Jeg tænker hvis jeg sætter en forlænger på det nuværende kommer jeg sikkert til at presse det grå rør yderligere ned, det ved jeg ikke om man kan?
Det hvide rør må gerne gå f.eks. 5 cm ned i den grå vandlås. Du kan også skille vandlåsen ad, så kan du prøve at se hvordan. Hvad med den anden ende af den grå vandlås? Hvis den går nedad, kan du evt forlænge røret der med alm. afløbsrør. Begge dele fra et byggemarked.

Søren O
Annonce
Hej Søren - vil du så mene jeg skal udskifte den hvide del? Eller skal jeg prøve at finde nye dele for den grå vandlås der forlænger den? Beklager, min 'VVS-viden' er en smule hullet.. Jeg kan kun konstatere at det nu drypper efter jeg rykkede rundt på det :S
Behold den hvide del. Hvis det er muligt at forlænge afløbsrøret under vandlåsen er det at foretrække. Så skal du blot have fat i et kort stykke grå afløbsrør (med muffe i den ene ende), i den rigtige dimension.

Søren O
Alright - så jeg beholder det 'u' formede grå stykke og køber et kort lige stykke med muffe, som jeg sætter imellem?

Du skriver "presse det grå yderligere ned" Det tolker jeg sådan at det grå kan komme lidt opad, det er måske kun 10-20 mm der mangler. Løsne alle omløbere, og se efter om der er en pakning i sasmlingen hvid - grå. Sæt det sammen så det sidder ordentlig, og spænde det igen.
Det tror jeg er løsningen. Det U formede er vandlåsen så den er vigtig at beholde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er vigtigt at rørene ikke kun lige hænger sammen. Sørg for at alle samlinger er skubbet helt sammen. Jeg vil mene at det hvide rør skal have et "indgreb" på mindst 3 cm. for at hænge ordentligt sammen. Tror stadigvæk at du er nødt til at forlænge afløbsrøret.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis