Hvor skal ledningerne hen for at forbinde til to forskellige kontakter?

Jeg skal have sat to lamper op, og vil have dem til at forbindes til to forskellige kontakter.
Der er allerede forbundet nogle ledninger oppe i loftet, men tilslutningerne af dem giver ikke mening for mig.
Der er 2 hvide ledninger fra loftet, der sidder sammen (se billede 1)
Der er 1 rød ledning fra loftet, der er forbundet de 2 røde ledninger fra lamperne (se billede 2)
Der er 2 blå ledninger fra loftet, der er forbundet de 2 blå ledninger fra lamperne (se billede 3)
Jeg kan desværre ikke få billederne vendt ordenligt. De skal lige roteres én gang med uret.
Er der nogen der kan vejlede mig i, hvordan jeg forbinde de forskellige ledninger, så jeg kan få to lamper koblet til to forskellige kontakter?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der i forvejen to kontakter til lampestedet, en såkaldt kronafbryder?

fase
Så tror jeg du skal sætte en af de brune fra lamperne over på de hvide i installationen. Det ligner at den ene kontakt tænder hen til et andet lampested som måske ikke bruger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er lidt svært at se ledninger fra installationn på dine billeder, men prøv at forbinde de blå fra lamperne til blå i installationen. Dernæst slukker for afbryderne, og der hvor lamperne ikke lyser, har du formentlig mellemledningerne. Ellers må du skrue afbryderne løse og se farverne der.

fase

Jeg kan informere om, at de 2 brune ledninger fra lamperne sidder med den brune "tykke" ledning fra loftet - og er tilsluttet L på nedenstående billede.
De to "tykke" hvide ledninger sidder for sig selv, og er tilsluttet logoet på midten af billedet.
De to blå ledninger fra lamperne sidder med de 2 "tykke" blå ledninger fra loftet - og er tilsluttet N.
(billedet er blot til at illustrere L, N og det midterste logo)
Jeg ved ikke hvad logoet/tegnet betyder?

 

Annonce

Hvis ikke du har en polsøger så er det næsten umuligt at vide hvad der er hvad, husk på at strømmen er hamrende ligeglad med hvad farve ledningen har
Men men en polsøger så ved du hurtigt hvad der er hvad, ved at holde den på de forskellige klemmer mens en anden vipper på først den ene derefter den anden afbryder, så du kan se hvilken afbryder der "tænder" hvilken ledning.
En lampe lyser ved at den får en Fase (strømførende) og en Nul. Nullen er fælles for dine lamper, og er næsten altid lyseblå (men man kan jo ikke vide det, det skal måles) og faser kan være brune, sorte, hvide eller en helt anden farve.
Det tegn der er i midten af dit billede af lampen er et jord tegn, og skal forbindes til til jord hvis du har en sådan. En jordledning er altid Grøn/Gul (den kan i gamle huse være rød, men det er ved at være længe siden, og ud fra dit billede ser din installation nyere ud) og må KUN bruges til jord.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så jeg skal ikke prøve at sætte den ene brune ledning fra lampen til installationen med de 2 hvide ledninger? Eftersom de to hvide ledninger er "jord"
Hvis jeg skal give et godt råd her, så ring til en elektriker, eller en der kan lidt mere om el og opsætning af lamper.

De hvide ledninger er forhåbentlig ikke jordledning.

Men den hvide plastkappeledning (ca. 9 mm i diameter) der går ud fra lampestedet har to ledere med farven blå og brun. Brun er mellemledning (Fase) og skal på L i lampen og på enten hvid eller sort i lampeudtaget (det der sidder i loftet). Blå er nul og skal sammen med blå.


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Når jeg tilslutter den ene brune ledning fra lampen til de to hvide ledninger fra loftet lyser lampen lige meget om kontakten er tændt eller slukket.
Jeg må acceptere, at jeg nok kun kan bruge den ene kontakt

Du starter med at skrive at du skal have 2 lamper op, og at de skal tændes hver for sig. Så vi går alle ud fra at de 2 ledninger væk fra lampested er til hver sin lampe.
Du skriver senere at du forbinder den ene brune i installationen til L i lampen (med 2 tynde brune helt ok) og en ledning fra den hvide i installationen den med jord tegnet (fy meget fy) Altså tyder det på at begge ledninger går til samme lampe. (måske med 2 skærme) Det du beskriver svarer ikke til billedet af din montering af lampestedet.
Hvis det er 2 pærer i den samme lampe kan du ikke få det til at virke, uden at ombygge klemmerne i lampen.

OK nu skrev jeg medens du svarede med yderligere oplysninger. Så er de hvide i lampestedet fast fase og den brune tændledning. Nej så må du tænde det med 1 kontakt. Den anden må jo så gå til et andet lampsted. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis