Ventilering af badeværelse i ejerlejlighed

Hej LDS'ere,

Jeg ville høre om nogen kender til reglerne omkring ventilering af badrum!?

Rummet er ca. 5m2 og jeg har en plan om at føre et 100mm rør ud gennem facaden. Selvfølgelig med mekanisk blæser og murgennemføring. Jeg har lånt det rigtige værktøj til at bore hullerne, men jeg er blevet i tvivl om det er 'lovligt' at føre ud gennem facaden, da jeg har en stuelejlighed.

Problemet ligger i, at jeg har ladet mig fortælle at udluftningskanaler skal føres til taget... Jeg har dog lige en overbo at tagen hensyn til og derfor ville en løsning med at lave ca. 3m vandret rør, på tværs at badrum og entre, trods alt, være den nemmeste og billigste løsning for mig.

Alle råd modtages med kyshånd. På forhånd tak!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske skal du spørge kommunen, om det er tilladt?
Min datter købte en andelslejlighed for nogle år siden, hvor der er emhætte med aftræk ud gennem væggen (til gården). Sælger fandt i forbindelse med salget ud af, at det skulle hun have søgt tilladelse til. Og efterfølgende fik hun det også.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg kan da nævne, at da jeg skulle skifte mit gasfyr ud til et kondenserende, så var udgangspunktet at det skulle ske lodret over tagryggen. Mit tidligere fyr havde vægmonteret aftræk. Da dette aftræk vendt ud mod min baghave fik jeg lov til (d.v.s. montøren!) at genbruge hullet. Det er noget med, at man ikke vil have "damp-skyer" ud mod offentlig vej, af frygt for at folk tror der er gået ild i ens tørretumbler!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Havde jeg haft mit eget hus, havde jeg ikke tøvet, men nu er det en ejerlejlighed...

Og så tænker jeg bare at det loge skulle passe, hvis der var nogle kryptiske regler!
Ja, det er gjort.
Og de kan ikke se noget problem i det..!

Det er jo bare damp og fugtig luft. Jeg kan godt se ideen i at føre emhætten til taget.
Hej.
Jf. Bygningsreglementet skal der som min udføres et udsug på 15 l/s i badeværelset. (mekanisk udsugning)
Herudover skal der tilføres et luftmængde på 100 kvadratcentimeter under dør mellem badeværelse og tilstødende rum. (Eksempel: Dørblad = 770 mm = luftspalte på 770 x 13 mm under dør ).
Hvis badeværelse ligger mod en ydervæg og der er vindue i dette skal vinduet ligeledes bidrage med 100 kvadratcentimeter lufttilføreles.

Hus at tjek evt. tilknyttet lokalplan for området.
Og hvorfor skulle teknisk forvaltning ikke være til meget hjælp?

Mvh Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej

Hvis du skal følge normen for ventilation er det ikke tilladt at udføre afkastet gennem facaden såfremt det er i nærheden af oplukkelige vinduer.
Jeg vil dog mene at du burde kunne få en dispensation fra myndighederne idet der vel er tale om en ældre ejendom.

Du skal dog være opmærksom på at du i forvejen ikke har et naturligt aftræk. Det vil i dette tilfælde fungere som frisklufttilførelse hvilke i mange tilfælde er uhensigtsmæssigt.

Koala
Hej

Hvis du skal følge normen for ventilation er det ikke tilladt at udføre afkastet gennem facaden såfremt det er i nærheden af oplukkelige vinduer.
Jeg vil dog mene at du burde kunne få en dispensation fra myndighederne idet der vel er tale om en ældre ejendom.

Du skal dog være opmærksom på at du i forvejen ikke har et naturligt aftræk. Det vil i dette tilfælde fungere som frisklufttilførelse hvilke i mange tilfælde er uhensigtsmæssigt.

Koala
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis