Gulvvarme - forslag til opbygning

Hej Alle, 

Jeg skal igang med et gulvvarmeprojekt. Vi skal have gulvvarme i badeværelse, gang og køkken med klinker. Der er kælder under alle rum. Opbygningen af eksisterende gulv er ROMA plader, 4 cm afretter puds og klinker. Jeg kan ikke hæve gulvhøjden mere end 1 cm, så jeg regner med at fjerne klinker og afretter puds. 

Men hvordan laver jeg så gulvvarme? 

Jeg har kigger på forskellige typer af gulvvarme med lav byggehøjde, eksempelvis Roth Compact system, og Uponor system 12. Men hvordan gør jeg? Når jeg eksempelvis har fjernet afretter pudsen vil gulvet jo langt fra være pænt plant, hvilket vel betyder at der skal flydespartel udover gulvet. Derefter gulvvarmeslanger evt i Uponors monteringsbånd, så beton og klinker. 

Er det den 'rigtige' måde at lave det på? Eller har i andre og bedre forslag? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det forståes til at gulvvarme slangerne har ca 4-5cm at ligge i?
Så ville jeg anbefale at fylde flydespartel på, så du får en plan overflade.
Og så tag et kig på Uponor Tecto. Sindsyg lækkert at arbejde med.
Der er i dag 4 cm afretter puds + klinke. Jeg regner med at fjerne afretter pudsen, og så kan jeg hæve gulvet 1 cm -> så det betyder vel at jeg har 5 cm. Medmindre jeg skal tage højde for noget andet/mere?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ud over det som selve gulvvarmessystemet fylder i byggehøjden (jeg kender det ikke og jeg ved heller ikke hvad ROMA plader er), så skal der også tages højde for fliseklæb, vådrumssikring og 3 cm fald på badeværelse mellem dørtrin og afløb. Ikke de store mål, men nogle millimeter her og der...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal tænke over, at hvis din sokkel ikke er isoleret, vil du få et stort varmetab fra betondækket gennem udvendig sokkel. Du vil også kunne få problemer med at varme gulvet tilstrækkeligt op langs ydervægge, og dermed have en kold rand rundt på gulvet. Derfor vil jeg anbefale at benytte er system hvor slangerne ligger i en isoleringsplade, evt. Bare den sidste meter eller sådan mod sokkel. Eller isolerer soklen, måske udvendigt.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren,
De plader du skriver om - det kunne vel være noget i stil med det fra ROTH? Eller har du en bedre/billigere løsning?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er f.eks. dem fra roth jeg tænker på.
Hvis du vil have mere fleksibilitet kan du også lægge en wediplade og fræser eller skære de spor du har brug for

Elektronikteknikeren
Vi har også haft kig på Roth Compact ifbm renovering, dog gjorde VVser mig opmærksom på at da pexrørene kun er 10,5mm i diameter, kommer der extra modstand i dem, og en kreds vil derfor max kunne være omkring 50m slange ialt, modsat fx 16mm hvor han regner med 90-100m.
Blot til info hvis du ikke selv (som mig) var klar over det
16mm gulvvarme pex er maks 80m
20mm er 120m
Det ville jeg ikke overskride ihvertfald. Så hellere dele de store rum op i to kredse for øget komfort.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også