Fra Vista til hvad?

Hej alle computer-kloge.

Min bror har en pc med Windows Vista. Denne udgår jo snart, så han har spurgt mig hvad han gør. (Han har fået varsel om at hans netbank ikke vil virke efter slutdatoen for Vista).

Så vidt jeg kan se har han 2 muligheder: Installere nyt styresystem eller købe ny pc (med f.eks. Windows 10).

Da et valg af nyt styresystem jo er afhængig af pc'ens ydeevne, har dette vel noget at sige, men så vidt jeg har kunnet læse mig til, er kravene ens for Windows 7 og 10. Så er det vel et spørgsmål om at han køber det billigste...

Det kan nævnes, at han bruger pc'en til netbank, e-mail og facebook, (og tekstprogram og regneark for sportsklub). Altså ingen tunge programmer som spil og lignende.

Jeg ved ikke lige hvad hardwaren i hans pc er, men det finder jeg ud af i weekenden.

Er der nogle herinde der kan give mig et godt råd om hvad han gør (eller rettere hvad jeg gør, for jeg har lovet at hjælpe ham, da jeg trods alt ved hvad et styresystem er) 


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Windows 7 er jo også på vej ud..
Kan han ikke klare netbanken over mobilen?
Så kan han jo fortsætte med vista på pc'en

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan kun anbefale Windows 10. Efter en fæl fiasko med Windows 8 synes jeg, at Microsoft har gjort et hæderligt comeback. Og ja, Windows 10 bør kunne køre på maskiner, der kan klare Windows 7.

Men hvad der er det rigtige valg i din brors tilfælde, afhænger helt af hvor gammel/sløv/hurtig den nuværende computer er. En ny computer inkl. Windows 10 kan fås fra et par tusinde kr., men en billig ny behøver ikke nødvendigvis at være hurtigere og bedre end dén han har nu.

Mvh. AllanE
Med de oplysninger vi har her, vil Windows 10 være en fint valg.

 

Helt sikkert køb en ny Pc med windows 10. De behøver ikke at være særlig dyre, men hvis den kun har Vista, så må det også være tid til en udskiftning.

KH

Magnus

Her kan du få en brugt stationær for under 1000kr inc win 10. det kan du næsten ikke få styresystemet for alene. https://www.refurb.dk/p/hp-compaq-dc7900-sff/53729

Så kommer der lige en reklame fordi jeg har skrevet om win 10 https://softwarenow.dk/produkt/windows-10-home-oem/  Ser ud som om du kan få det for 500kr. men det må være en ældgammel pc hvis den er født med vista


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
det så bAre ikke alle maskiner hvor win 10 virker på har en lenovo e530c maskine den virker ikke ordentlig med w10 og medion bærbare hvor der er opgraderet til w10 virker ligeledes ikke, langsom som ondt ord ifh til win7

men det underlige er så en maskine leveret med preinstaleret w10 fra fabrik det virker
kører selv w7 pro og bliver ved indtil der lukkes for opdateringer så må vi se hvad der er kommet til den tid
Det er min erfaring, at man skal formatere HD, og lave en hel frisk installation, så køre Win 10 også på ældre maskiner.
Har bla installeret på en HP, Toshiba, og en Lenovo, alle gamle maskiner, de 2 første med Vista fra fabrik.
Det køre fint, når bare man installere på en "frisk HD"

Hvis man har opgraderet til Win 10, da det var gratis, kan man "fiske" adgangskoden med et lille program, og lave en frisk Installation, man kan bare bruge en win 10 cd rom, eller fra en usb stick.
(det er ligegyldigt, at Win 10 er til en anden kode, den godtager den man henter ud fra den opgraderede pc, og installere home, eller pro, alt efter hvad koden er til.

Vi prøver igen, i morgen --
ok for mit vedkommende var det opgradering, men det kan være det er problemet med den rette rækkefølge af drivere.

er det helt slut eller er der omveje mht til den gratis w10 ms havde ?
det program der kan se koden der normalt står på klister mærket i bunden af maskinen hvad hedder dette , denne lenovo har ingen markat men er leveret med cd til install

Jeg brugte et program der hedder KeyFinder, jeg ved ikke om det kan finde koden på en preinstaleret Windows.
Jeg brugte det til at finde koden efter den gratis opdatering til win 10. (skifter kode, når man opgradere)

Link KeyFinder


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis hardwaren er for gammel til en opgradering til Win 7 eller nyere, kunne Linux også være en mulighed.
Og prisen er jo også til at overkomme. (0kr.) :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis