Gulvvarme 1985

Hej alle

Jeg står i den situation at jeg er igang med at renovere mit badeværelse, og i den forbindelse overvejer jeg at brække gulvet op og skifte gulvvarmen i den gamle gulv.

Huset er fra 1985, vandinstallationerne er lavet af kobber rør, og gulvvarmen er lavet af sorte rør. Der ligger en rimelig isolering under gulvet nu (250 mm), og varmen virker fint. Men er det arbejdet værd, og hvor længe kan man regne med at sådan nogle rør holder? Det gør alt andet lige arbejdet lidt mere omfattende, end hvis det bare er at ligge nye klinker

 

På forhånd tak!

 

Jaxe

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan vende det om. Det arbejde du ligger i at lægge nye fliser nu, og som evt. går til spilde om 10 år hvis de sorte rør bliver utætte, er så lidt, at det ikke kan svare sig at forebygge. + forsikringen dækker måske hvis de bliver utætte engang.

Hvis det hele fungerer fint, ville jeg ikke lave gulvvarmen om.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den er svær. Kobberrør til brugsvand holder normalt længe. De sorte rør i gulvvarmen burde også holde længe. Holdbarheden af disse er dog meget afhængig af om dit gulv er helt tæt. Vi har hørt masser af gange, at hvis afløbet fra gulvristen ikke er udført korrekt (rå cement lige under rist til vandlås), så ruster rørene alligevel.
Hvordan er dit gulvvarme udført nu - tages varmen direkte fra radiatorrørene?

Søren O
Tak for svar!
Ja det er lidt svær! Jeg har forsikringen - og også kosmetiske forskelle, så den er vel ikke længere end det!

Ja varmen tages direkte fra radiatorrørene, og ved faktisk ikke lige hvordan afløbet ser ud. Jeg går faktisk ud fra at det sikkert ikke er lavet ordenligt. Men der ligger ikke gulvvarme i selve bruseområdet, men hvis det er utæt ved afløbet det, så kan det skade gulvvarmerørene i gulvet?
Sorte rør til gulvvarme? Med gevind, pakgarn, salve og fittings?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
At varmen tages direkte fra radiatorrørene bevirker at der sikkert er stor forskel på hvor varmt dit gulv er. Er det kun et lille badeværelse, betyder det normalt ikke så meget.
Vil du lave ny gulvvarme, bør det tilsluttes en blandekreds (shunt med pumpe), for at få jævn temperatur.
Returen fra dit nuværende gulvvarme er sikkert samlet nede i gulvet.
Jeg ser ikke noget problem i at din nuværende gulvvarme eventuelt er med gevind, pakgarn og salve. Der er flere hundrede tusinder samlinger udført på denne måde skjult under gulv.

Søren O
Annonce
Du kommer ikke udenom at banke op, ihvertfald skal der jo skiftes gulvafløb til et med smøremembran.
Og i det omfang ville jeg da klart banke alt op og få ny gulvvarme i.
Du får bedre komfort, og sikrer dig at det hele er nyt i gulvet.
Der er så også det krav at det skal styres via rumtemperaturen og ikke via en retur ventil alene.
Skrevet af Digibox på 04-03-2017 22:56
Du kommer ikke udenom at banke op, ihvertfald skal der jo skiftes gulvafløb til et med smøremembran.
Og i det omfang ville jeg da klart banke alt op og få ny gulvvarme i.
Du får bedre komfort, og sikrer dig at det hele er nyt i gulvet.
Der er så også det krav at det skal styres via rumtemperaturen og ikke via en retur ventil alene.

Er det nu rigtigt ?

Mig bekendt skal afløbet kun laves om, hvis der ændres i installationen og det gør der jo ikke, hvis ikke gulvet brækkes op. Man kan sagtens lave vådrumsmembran uden at banke gulvet op eller skifte afløbsskål.

Jeg har fået lavet nyt badeværelse for få år siden ( gulvet blev så brækket op fordi isoleringstykkelsen ikke var mere end nok 100mm )

Der var ingen snak om at den nye gulvvarme skulle styres af en rumtermostat - den styres af en termostatventil på returen alene. Det var en aut. VVSer der stod for den del.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Efter grundige overvejelser har jeg også banket gulvet op nu.
Der var et par døde "zoner" hvor varmen ikke var særlig god.
På denne måde kostede det en del mere arbejde - men tilgengæld så får vi ny isolering (400 mm), ny membran, nye rør, afløbet bliver lovligt og styringen bliver også lovlig vil jeg gå ud fra da det er VVSeren der står for denne del!

God weekend!

Alt andet lige er det den rigtige løsning - den valgte jeg jo også , mit hus er fra 1977.

Så kan du  jo også selv vælge om afløbet evt skal flyttes. Mit sad i midten af brusesektionen - det fik jeg flyttet ind i hjørnet af den nye brusesektion, lavede en kant ind til sektionen og var så nødt til ( regler ! ) at lave et afløb mere i selve badeværelset. Det er ikke så slemt når gulvet alligevel er brækket op. 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

-Jaxe, lyder godt. Det bliver du bestemt glad for.
Badeværelset er det mest bygge tekniske rum i huset, så tingene skal være iorden.
Det er ikke altid at det kan lade sig gøre at på sat pumpe shunt på med rumføler, så man netop sætter en returventil med returføler som Eisoe nævner.
På en fjvr ventil kan man også montere Danfoss Telestater så man senere kan sætte evt styring på.

-Eisoe i henhold til bygningsreglementet 4.6.1 "b. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte."
Og det kan kun gøres 100% tæt ved brug af gulvafløb med smøremembran.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis