Nye automatsikringer fra 10 til 13 A

Hej, jeg har nysgerrig om følgende på min el-tavle:

Jeg ønsker, at få udsikftet 2 automatsikringer af 10 A hver og få monteret 2 13'ere i stedet.

Jeg vil dermed komme op på 36 ( 13 + 13 + 10 ) og holde mig inde for de 40 A som fejlstrømsrelæet(HPFI) har som maksimum.

Men - kan man sætte flere automatsikringer på og dermed overstige de 40 A?

Jeg synes, at have set andre el-tavler hvor automatsikringerne langt overstiger HPFI summen!

Jeg har vedhæftet billede.

Vh Jensen

 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

for at svare lidt kort på dit spørgsmål. Så er HPFi-relæet ikke dimensioneret efter antallet af grupper. Men efter samtidighedsfaktoren samt den mest belastet fase

Du må gerne have 400A sikringer totalt, så længe din samtidige last MAX kommer op på det som dit/dine HPFI relæer må trække/levere.

Jeg selv har f.eks. 2*16A (Komfur den ene, og alle andre hårde hvidevarer den anden), og 3*10A (=42A på hver fase) på et 35A HPFI i min lejlighed.

 

Tak for svarene.
Jeg har 3 grupper(lys grupper) af hver 10A på nuværende tidspunkt, hvor af en af dem render til køkken, hvor ovn og vaskemaskine skal tændes seperat. Det duer ikke i længden.
Så skal have 2 * 13A og 2* 10A på samme relæ! De nye 13'ere skal så anvendes til køkkenet. Jeg vil nødigt op på 16A'ere, for så skal der skiftes El-ledninger. Jeg håber det kan lade sig gøre?



Det kan lade sig gøre. Men det er bedst i længden med 2,5 mm2 og 16A til komfur. Under alle omstændigheder bør den tilsluttes på 3 faset gruppe. Og som de andre skriver Tænk ikke på Hpfi størrelsen, den har ingen relevans i forhold til dit spørgsmål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du kun 1 fase i lejligheden, og dermed kun har 1-faset komfur/kogeplader?
Så forstår jeg din problemstilling.
Så kommer du nemt op imod samtidigheds problemer med dine 35A max, når du skal trække 8-10A på hhv komfur, ovn og vaskemaskine/tumbler samtidigt, ej at forglemme køl/frys, lys og computere m.m.

Men jo, du kan (af en elektrikker) få skiftet dine 10A smeltesikringer til 13A automat sikringer, på ale 3 grupper, og stadigvæk være OK sikker på du ikke overskrider de 35A samtidig last.

 

Jeg havde ikke set at der kun var 2 ledere op igennem HPFI. men det er da muligt at der er 3 faser ved måler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis