Svævehylde, lav selv

Hej LDS, 

Jeg skal bruge en svævehylde, hvor de ene hjørne skal kortes af. 

Umiddelbart troede jeg, at det burde være lige til. Evt. købe en færdig "billig" svævehyle og tilpasse den, men det har vist sig ikke at være muligt - de ophænget på disse sidder i vejen,

Hylden skal bruges til min router og switch - altså den skal ikke bære noget synerligt, og målene på denne er som følger:
Jeg har derfor fundet disse beslag, men da næste udfordring er at det ikke er muligt at finde en hvid træplade (laminat / melamin) som er tykkere end 18mm. (Uden at det koster spidsen)
Er der nogen der har forslag til opbygning af sådanne hylder, eller evt. link til sider hvor man sælger hylder med usynligt ophæng til det formål.?
Mvh
Damian

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du kan modificere en Ikea lack hylde?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg kan desværre ikke placere hylde bærer på de "første" 17cm, som skal skæres ud. Da udskærring skal laves pga. en kabelkanal, som går fra gulv til loft.

Jeg var i Jysk igår for at kigge på deres ABILD 80x4x24 svævehylde. Men den kan ikke skæres til, da beslaget sidder ca. 7cm fra hyldens side. (Jeg skal skære ca 17cm af).
https://jysk.dk/opbevaring/diverse/svaevehylde-abild-80x4x24cm-hvid

Er beslaget på Lack hylden fra IKEA opbygget på en anden måde?

Hvis du har den mulighed, kan du jo købe 2 x 18 mm tykkelse, og så skrue + lime dem sammen. Derefter bore ind i den til hyldebærer. Der skal naturligvis bores ret præcis vinkelret, og ingen skruer hvor der skal bores.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror også du må lave en kombi.. altså bruge et eksisterende beslag og så bygge hylden af to lag plader, der limes sammen. Men i stedet for at bore hullet, vil eg fræse dem ned i pladen, halvt i hver side, inden jeg limer dem sammen. Så har du frihed til at montere hyldebæringen hvor du vil.
Har du ikke nogen overfræser kan sporet skæres delvis med en rundsav og resten laves med et stemmejern, eller helt med stemmejern :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce

Hvis du har skruefast væg på vinkelret på de 17,5 cm (som også er 17,5 cm) så ville jeg bore et hul ind i væggen og lave en lille træ pløk du banker ind i hullet (markeret med hvidt). På undersiden af pladen skæres en tilsvarrende rille, så pløkken bliver plan med hyldes underkant, når den er på plads. 
Montere 1 beslag på de 57,5 cm og skubbe pladen forsigtigt på plads.
Når den ikke skal bære alverden, vil det måske kunne lade sig gøre

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg går ud fra at din kabelkanal går langs endevæg, og at den tilpassede hylde også skal gå op til denne væg.
Kunne du ikke købe en standard hylde, og tilpasse til dine mål. I den ende som skal støde op til endevæggen, går jeg ud fra at du har afkortet. Hylden må være hul indvendig. Kan du så ikke lave en liste som passer i hulrummet, og skrue listen fast på endevæggen. Så må hylden kunne hænge på denne liste og på et af standardbeslagene. (Der skal selvfølgelig skæres ud i hyldens bagkant for listen, således at hylden kan sættes ind på plads).

Søren O

De små IKEA LACK hylder, dem der kun måler 20*30, har 2 små "hul-beslag" du bare skla have ind over skruehovederne i/på væggen. ( Link )
Dem kan du så tage at flytte over på en anden placering, og så kan du lave din hylde efter de mål du vil have.


 

Jeg brugte sådan nogle her. anden sidste på siden
http://www.beslagskassen.dk/oph%C3%A6ng_skjulte_hyldeb%C3%A6rere-c-34_173.html

Monterede beslag. Lavede en 6mm plade som overdel (MDF), limede plade imellem beslagene, tilpassede dybden lidt med en overfræser, da beslag ikke sat 100 % i samme højde. Limede en bundplade på 6mm, satte ege lister på kanterne, grundede/malede. Så fik konen sine svævehylder, de er ikke så tykke og klodsede som dem fra eks. ikea. De kan bære alle vores kopper / glas.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Er IKEA LACK hylderne ikke hule indeni ? Det mener jeg - de består af 2 plader limet på en ramme, og derfor er det ikke bare lige at afkorte dem eller flytte på beslag til svævehylde.

Men hvis hylden ikke skal bære noget tager du bare 2 store (lange) skruer. Skruer dem ind i væggen med plugs og lader et godt stykke stikke ud af væggen. Dernæst klipper/skærer/saver du hovedet af dem. Så forborer du hul ind i hylden på samme placering som dine skruer og med samme størrelse svarende til skruerne. Giver hullerne noget lim og så fører hylden ind over skuerne.

Det skal nok holde til en router og switch, men kan kun fjernes igen ved at ødelægge det af :-)

Har selv lige lavet, det du selv er i gang med, og ville lave det med ovenstående løsning (har nemlig gjort det før), men gad ikke. Så det endte med små hyldebærer (se billede -

skal lige have giver skruehovederne en klat hvid maling)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også