ledpærer

Hejsa

Jeg har skiftet en G 9 halogenpære ud med en ditto led på et par watt i en loftlampe.

Har nu observeret den lyser svagt i slukket tilstand, og konstant er en smule varm. Installation er med 2 korrespondancer og nye afbrydere.

Er det krybestrøm pga. ledninger ligger i jernrør ( de er skiftet for 10 år siden af installatør), eller kan det være 0 og ikke fase, der bliver afbrudt i lampestikket. Ps. pæren kan jo lyse af næsten ingen strøm,  hvor den gl. jo forbrugte ca. 25w.

På forhånd tak - Carsten


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Njjaa. Krybestrøm i ledninger er det nok ikke, de ledninger burde være plast isolerede ledninger. Var der en krybestrøm af betydning bl.a. over til stålrør ville HFI (HPFI) ikke kunne holde inde. Men ved at ledninger ligger op ad hinanden giver det jo en lille påvirkning af magnetfelt.
Om nul og fase er byttet om ? Men det kunne da være spændende at prøve at afmontere først den ene ledning i udtag så den anden (altså ud til lampen)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kigger lampestederne efter ved lejlighed - tænker jo - der er ikke jord i korrespondance-linien - da vi (jeg og min elektriker nabo), ikke kunne få en søgefjeder igennem, sikkert pga. røret er fladt i runding ved loftet eller rust indvendig...De er for øvrigt alle under isoleringen på loftet nu, så kondens burde være minimal. Kunne heller ikke lige trække et par ledninger retur med 3 nye - så kun jord ved stikkontakter. Der er heller ikke noget pir-sensor i serie inde over.
Ps. Erik - det er vel lige før led pæren lyser, før HPFI kobler fra??

 

Prøv lige at vende pæren i fatningen.

Hvis ikke det virker, kan du købe en kondensator på Greenline som skulle modvirke dit problem.

Elektronikteknikeren
Hvis al krybestrøm går igennem LED men jeg vil mene at: er der krybestrøm der kan påvirke dem over til stålrør, så er der også en masse anden krybestrøm. Det var argumentet for at jeg ikke tror det er der "fejlen" skal søges.
Jeg ved ikke lige hvad det skulle have at gøre med jordledning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker for alle svar - vende pære hjalp ikke.. kondensator lyder fornuftigt - jeg prøver...
Enig med svar på jordledning - det var bare lidt bonusinfo omkring installationen, så I bedre kan vurdere på problemet.
Tror sku lige jeg byder naboen på en pils. :-)))

 

Annonce
der kan godt være lidt null strøm. Der sidder jo sikkert mange andre ting på samme gruppe, og sådan nogle LED pære skal nærmest ikke have noget for at kunne lyse. Men som sagt kan man købe en kondensator og sætte på. Der findes en nem en der hedder dim bob. Det er en nem løsning, men dyr. Tror den koster 300Kr.
Det Erik snakker om er nok den her som forhindre krybestrøm.
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/stojkondensator
Har du fået styr på pæren Carsten?

Ellers siger du bare til - båden støjkondensatoren og Dim-Bob kan gøre en stor forskel.

De fleste opdager først krybestømmen når de skifter til LED. Enkelte LED pærer kan lyse svagt bare man holder dem i hånden og har ophobet lidt statisk elektricitet. Der skal nærmest intet til at de får lidt "spøgelseslys".

Sig bare til, hvis der er noget vi kan hjælpe dig med :-)

De bedste hilsener fra Greenline.dk
//Brian

Greenline.dk - Brian
Hejsa igen..
Jamen hjælpen vælter jo nærmest ind - har været lidt ophængt den sidste tid og ikke nået længere.
Kondensatoren er jo så værd at prøve, og tilmed billig. Vil det sige at den mulige minimale krybespænding ensrettes og ikke trikker pæren til vågelys og er der overhovedet målbart forbrug ??
Vh. Carsten


 

Kondensatoren klarer i hvert fald opgaven for langt de fleste med dette problem.

Den fjerner ikke det svage forbrug der er, men den "suger" krybestrømmen så lyskilden ikke aktiveres.

Alternativ kan du skifte til en 2-polet afbryder:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-2-polet-afbryder
Så lukker du for både nul og fase....men hvis kondensatoren kan klare det så er det jo det letteste - og billigste :-)

De bedste hilsener fra Greenline.dk
//Brian

Greenline.dk - Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis