Reparation af indvendig murstensvæg

Hej LDS

Disclaimer: Jeg er født med 10 tommelfingre

Murstensvæggen i mit køkken ser ret medtaget ud. Hvordan går jeg lettest til at få til at se pænt ud i igen? Banker jeg de resterende puds af og maler murstenene? Eller pudser jeg væggen op (hvordan gør man det, hvis det er optionen som jeg skal kaste mig over?)

På forhånd tak.

Tread

 


Tread
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. Nu er tommelfingeren faktisk den allervigtigste finger, så med 10 af slagsen må du jo prise dig selv lykkelig.
Du kan ikke få et pænt resultat ved at hakke alt puds af og male murstenene. og så kommer det jo an på hvilken finish du kunne tænke dig. Det ser ikke umiddelbart ud til at din væg er særlig medtaget eller skæv. Jeg ville nok foretrække at trække noget tyndpuds mørtel på og så filse det, bagefter male direkte på det.. Så får du en ensartet lidt grov struktur på væggen, som er klar til maling.
Først banker du let hen over hele vægfladen for at høre om der er noget af eksisterende puds der sidder løs.
Er det tilfældet skal det løse hugges af. Større huller repareres ved at koste vand på væggen, efterfulgt af mørtel. Der køber du en sæk færdigblandet rep. mørtel. Når det er presset på med en pudsbræt eller spandeske lader du det sidde 1 times tid, før du trækker et bræt op over med kanten, så rep. bliver plan med omgivende mur. Så kører du rundt i cirkelbevægelser med pudsebræt for at det nogenlunde jævn. Hvis pudsebræt synker i er du for tidlig ude, hvis det er meget svær at pudse ud er det lidt for sent, men kan reddes ved at pensle noget vand på væggen.

Når det er tørt kan du give væggen noget betobinder.
Du køber så et par sække vandskurings mørtel. Det skal blandes som beskrevet på posen, til en noget tynd konsistens. Så lægges der noget op på pudsebrædt med en murerske (spande ske), og det stryges af op ad væggen. På den måde lægges der et ca. lige tyk lag på hele væggen. Der må gerne være lidt knopper o.s.v. Når det er fingertør (let tryk af finger giver ikke store mærker) dypper du et filsebræt (pudsebræt med svamp på) i en spand vand, og vrider noget af vandet af på kanten af spanden.
Nu kører du rundt på væggen i store cirkel bevægelser. Så får væggen en ensartet grov struktur. Er der enkelte steder du kan se at svmpen ikke kommer ind at røre ved væggen trækker du lidt mere finpuds på, og kører med filsebræt igen.

er du yderligere i tvivl eller det var noget andet du havde tænkt dig så vend endelig tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også