Kloak-lugt fra afløb

Jeg har lagt mærke til, at der i tide og utide kommer en lugt af kloak på vores badeværelse, når der hældes vand i enten håndvask, brus eller badekar.
Afløb/faldstamme kan tilgås i kælder nedenunder, og det ser ikke ud til, at der er etableret vandlås. Er det et krav, eller kan den være placeret under kældergulvet?
Skal der overhovedet være en vandlås, eller kan vi etablere en for at undgå, at lugten kommer op af rørene?
Tilbygningen hvor badeværelset befinder sig er fra 1977 - hvis det gør nogen forskel?

Hvad kan vi ellers gøre for at eliminere problemer?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal være og der er næsten helt sikkert en vandlås, ellers vil det lugte modbydeligt hele tiden. Ofte er det i selv gulvafløbet, så rør fra håndvask og badekar samles der. Men når der er kælder under kan det være anderledes. Prøv at tage et billede op under kælderloftet, så kan man måske bedre forestille så situationen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak... Jeg prøver lige at tage et billede, når jeg kommer hjem idag. Så kan i bedre se, om der skulle være noget!?

Umiddelbart kan jeg ikke se, at der skulle være en vandlås. Men det kan jo blive vurderet ud fra billedet.
Kommer om et par timer. :-)

 

Længst fra væggen er afløb til brus, så toilet og tættest på væggen er badekar.
Ligner ikke der er vandlåse i kælderen.
Afløb i brus har ofte indbygget vandlås, og hvis du har ballade med det ikke "suger" godt nok, er der ofte fyldt op med hår og skidt i vandlåsen, hvor lange hår ofte hænger fast.

Kar har jeg ikke hørt om har låsen indbygget
WC har selv en vandlås i selve opbygningen, der hvor vandet og hvad du nu leverer lander i WC'et, men mange har en ekstra vandlås, for at undgå kloak ventilation igennem den synlige lås, når der f.eks. smides en hel spand vand i lokummet.

 

Har kun kunne få risten af til brus, og du har ret, der er indbygget vandlås. Der står vand i afløbet, men det er i den grad fyldt med snask og andet lækkert. OG der kommer en grim lugt derfra, når man er tæt på.
Er det lige til at rense, eller skal jeg have vandlåsen op på en eller anden måde?

Har som sagt ikke kunne få fjernet risten ved de andre afløb, så jeg må lige melde tilbage, når det er lykkedes.

Er det lige til at montere vandlås i kælderen? Reelt set er det jo bare pvc rør, hvor der skal tilkobles en vandlås i samme diameter som eksisterende rør - tænker jeg?

Vandlåsen burde være til at hive op af afløbet. hvis du postede et foto... der er måske en hank i vandlåsen du skal hive i.

Det er ikke ndøvendigt at lave om på installationen hvis ikke lugtgenerne har været der fra start. Start med at rense vandlåsen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Problemet har været der siden vi overtog huset. Vi er bare først begyndt at fokusere på at finde en løsning nu her.
OPDATERING:
Løsningen var netop at rense vandlåsen (den var indbygget alle steder).
De var fyldt med slam, hår og alt mulig andet lækkert, der i tide og utide blev revet godt op i, når man benyttede de forskellige afløb.
Opvaskemiddel og en skurebørste, og der har ikke været andet end frisk luft i 10 dage.

Så tak for hjælpen. :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis