Håndværk man gerne selv må lave?

Hej med jer,

jeg har måske et simpelt spørgsmål, men:

Hvilke typer håndværk må man/må man ikke selv lave?

 

Dvs:

tømrerarbejde, snedker, murer, maler, VVS, elektriker, andet?

 

Det jeg tror jeg ved, er at El og VVS må man ikke selv lave/tilslutte jf. loven, men hvad med alt det andet?

 

Jeg er også klar over at der kan være nogle regler* på de enkelte områder som skal overholdes selv om man laver det selv, og jeg er også klar over at "evner" og lovlighed ikke hænger sammen. Men de nedefor nævnte eksempler på regler siger ikke noget om at det skal være en faglært person som skal lave det.

 

*reglerne kunne være: lokalplan, isoleringstykkelse, vinduestørrelse, ingeniørberegninger osv.

 

Håber på en konstruktiv debat...

 

VH

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er jo mange regler der skal overholdes også selvom man laver det selv.
Arbejdsmiljøloven gælder også for dig som lav-det-selv'er, det kunne være regler om stilladser/stiger, som mange lav-det-selv'ere ikke tænker over, men bare står og "dingler" på en stige, hvor den proffesionelle håndværker ville have et stillads. 
Bygningsreglementet skal også overholdes, så der er nok af ting at sætte sig ind i, selvom man laver det selv.

Feks er det jo fint at selv efterisolere sit loft, men det er jo også klogt at sætte sig ind regler omkring korrekt udluftning af loftrummet så der ikke opstår råd og svamp, men også brugen af diverse værnemidler under arbejdet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
El - vvs og kloakarbejde er de 3 autorisations krævende håndværk. Ellers er der ikke regler for uddannelse, men det fritager bestemt ingen fra at mange regler og leverandøres anvisninger skal følges.
der er således også regler for at man skal have en bestemt uddannelse for at må stille stillads op hvis man kommer over en bestemt højde. (jeg tror det er 1,5 m )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ud af Vand, Varme og Sanitet må du faktisk udføre både varme og sanitets arbejdet. Dog vil det være fy fy og rode selv hvis du er tilsluttet direkte fjernvarme, idet du der ikke må lave noget på fjernvarmeværkets rør/side.

Som andre også siger, du skal overholde alle regler der er gældende for dit gør det selv arbejde.

God arbejdslyst.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Afløbsinstallationer inde i huset er også autoriseret arbejde, som udføres af en VVS installatør. Du må dog udføre reparationer, der ikke griber ind i den faste installation.

fase
Køleri kræver ikke autorisation længere men derimod et kvalitetsstyring system som er ISO et eller tal godkendt. Der udover er det bare en lille prøve man skal til og så er det i gang med køl. Men der har været autorisationskrav tidligere. Det ændret og det bliver de andre autorisationer sikkert også med tiden.

Fremtiden bliver uden krav om uddannelse af installatører men krav om kvalitetsstyringssystemer i stedet for. Det giver nemlig mulighed for at alle lande fremover vil kunne byde på alle typer arbejder i landet og den frie arbejdskrafts bevægelse slår fuldt igennem.
Det skal nok blive sjovt skal det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tidligere skulle man søge autorisation i hver kommune, eller el - under hvert forsyningsselskab. Det var meget besværlig når man lavede typehuse over hele landet. Der kunne være en sagsbehandlingstid på op til 1 måned. Og når husene blev bygget på arbejdsdage skulle der godt nok være en god planlægning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også