Skal der bruges dampspær?

`Hej Folkens

Jeg har lavet et nyt fyrrum til mit pillefyr og skal have gipsloft, men jeg vil gerne ligge noget isolering op, så rummet ikke bliver så koldt, da der også skal være vaskerum der.

Der er tagpap på og der er plads til 200mm isolering, men skal der så sættes dampspær op?

 


Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uden at være expert .......... ja det vil jeg mene da rummet er varmere end udenom ...... så uden dampspærre vil der dannes kondens .............
jeg har dampspærre i mit redskabsrum som er minimum plus 8 grader ......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2422' class='af-profile-link'>boso</a> på 22-01-2017 22:10
ja selvfølgelig skal der der.

Der er krav om dampspærre hvis der bruges mere end 150 mm isolering.

Hvis du ligger 200 mm isolering har du så husket at der også skal være en ventilationsspalte?

Tak for svar, selvom jeg ikke ser det som en selvfølge.
Ja, der er plads til en ventilationssplate over isoleringen.

Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
Man må gå ud fra at et pillefyr afgiver en del varme og kører det meste af året. Så jeg ville helt klart lave dampspærre!
I mit hus fra 1955 er der vist ikke nogen dampspærre nogen steder... eller er der?

Får jeg så problemer når jeg har fået efterisoleret skunke,hulmure og loft?
Annonce
Altid dampspærre - især ved efterisolering da man flytter dugpunktet. Højst sandsynligt er der sat alukraft (form for dampspærre) - men den er nok ikke udfærdiget efter nutidens regler og procedure.

Og så længe der er varmere på den ene side end på den anden side så anbefales det at bruge dampspærre. Bl.a. også derfor man ikke bruger dampspærre i invendige vægge mellem 2 opvarmet rum.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2422' class='af-profile-link'>boso</a> på 22-01-2017 22:10
ja selvfølgelig skal der der.

Der er krav om dampspærre hvis der bruges mere end 150 mm isolering.

Hvis du ligger 200 mm isolering har du så husket at der også skal være en ventilationsspalte?


Nu har jeg lige læst en artikel i dt nye "gør det selv" som omhandler dampspærre og der skriver de, at der ikke er brug for dampspærre ved isolering under 200mm og at det i et uopvarmet rum kan være direkte skadeligt, da der kan blive koldere end udenfor, så derfor risikere man, at dampspærren sidder på den kolde side.
Så det virker stadigvæk ikke som en selvfølge.
Har du et link til hvor der står, at det er ved 150mm at man skal bruge dampsspærre.

Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
Du starter med at skrive fyrrum. Der kan vi vel godt blive enige om, at sandsynligheden for at der er koldere end udenfor er minimal?

Man kan selvfølgelig godt begynde at lave dugpunktsberegninger på din konstruktion for at eftervise, at en dampspærre ikke er nødvendig, men det vil være dyrere at få en bygningskonstruktør til at lave en sådan beregning, end det vil vil være at sætte en dampspærre op, som på igen måde skader i den omtalte konstruktion.
Der er mange meninger om den dampspærre eller alukraft.
jeg kan ikke finde noget der ligner dampspærre i mit 50'er hus.

der er en yder murstensmur og en inder murstensmur.
På indermur ser det ud til at der er pudset og så tapet på.

det er sådan ca. 60 år siden. men jeg har ikke haft nogen fugt problemer.
Nu har jeg så efterisoleret i hulrum med papiruld.
Vil det så give problemer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis