Efterisolering ventileret hulrum (+ huller i sokkel)

Hej folkens!

Har købt et klassisk parcelhus fra 1960erne i letbeton. Er gået igang med at renovere et af børneværelserne og der dukker altid overraskelser op: Hvor der i rummet var et indbygningsskab "mangler" gulvet. Dvs. da jeg fjernede bunden af et skabet var der frit udsyn til fundamentet! Der er vel cirka 50cm mellem jord og gulvbrædderne.

På tilstandsrapporten var der to bemærkninger: 1) At der, hvis huset var bygget med ventileret hulrum, var for få udluftningshuller. 2) At de udluftningshuller der er er for lave i forhold til terræn. (Så både pest OG kolera, da man jo ikke kan løse begge problemer..).

Det pågældende rum har i dag ingen huller i soklen. Alligevel var "klimaet" nedenunder gulvet meget fint. Der har nok været tilstrækkeligt med "naturlig" ventilation op i rummet!

Nu er planen så som følger:

Jeg vil bore 2 huller i soklen i rummet. Jeg får svært ved at komme meget over terræn udvendigt, men så får jeg da fjernet én ting fra tilstandsrapporten (hvis jeg gør det i alle rum). 

Derefter bygger jeg med mursten et par søjler under "skabet" magen til dem dem, der i dag holder resten af gulvbrædderne.

Strøer ovenpå murstenssøjlerne.

På undersiden af støerne fastgør jeg galvaniseret hønsenet. Nogle steder med kramper, andre steder med galvaniseret ståltråd viklet rundt om strøerne (da jeg ikke kan slå alle i nedefra).

Jeg ligger derefter isolering ovenpå hønsenettet med samme højde som strøerne. 

Derefter en dampspærre ovenpå strøerne og isoleringen og samme dampspærre 2-3cm op ad væggene.

Derefter gulvplader af spånplade ovenpå dampspærre. Dampspærren vil blive perforeret der, hvor jeg borer skruer i (dog kun mellem strø og gulvplade).

Til slut et moderigtigt gulvtæppe.

 

Måske er ét hul i soklen nok til et rum på 12kvm?

Hvilken slags isolering skal jeg bruge?

Er der noget i ovenstående som er forkert?

 

På forhånd tak!

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis