Simpel gulvvarme i Værksted

Hej!!!

Håber der er nogen der kan komme med indspark på følgende:

 

Jeg har ca  46m2 seperat u-opvarmet værksted der er opført med beton gulv og enkelt væg i Leca blokke.

Jeg overvejer at lægge nyt gulv - ny beton - selvnivellerende og så Epoxy på top. 

Som sagt er værkstedet u-opvarmet og det er jeg sgu lidt træt af. Men det er ikke noget voldsomt varmebehov, i udgangspunktet vil det være fint hvis man bare kan holde en ca 10-12`c på alm. vinter/efterrårs vejr  SÅ har vurderet at installere gulvvarme. Men min umiddelbare idé er at lade returstrengen fra husets in-direkte fjernvame (har radiator 2-streng) løbe gennem gulvet i værkstedet. til info er returen til veklseren i huset på ca 30-33´c 

Naturligvis bliver det ikke et vel-reguleret lokale jeg opnår - men til gengæld vil det være billigt! 

 

1: Er det overhoved lovligt

2 : Tror I det vil gi mening????

 

MVH og tak

 


Det kan altid nås at holde pause
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke lige hvori det billige skulle bestå.
Du kan ikke hive varme ud af dit anlæg og at det så vil være gratis. Vandet skal jo varmes op og sendes ud til dine radiatorer igen.
Lad os sige dit fremløb til radiatorer er 60. Retur er 30. Lad os så sige at retur fra din tænkte gulvvarme vil være 20.
Din fjernvarmeveksler skal nu varme vandet 30 grader op. Med dit tænkte anlæg skal skal den varme 40 grader op. En tredjedel mere..... Så din veksler skal trække mere fjernvarmevand igen, måske ikke lige 1/3 mere, men gratis.... langt fra.

Isoler garagen ordentligt, især gulvet, lav din gulvvarme og sær en returtermostat på, så kan du styre det.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for dit input!

Fuldstændig enig med dig i at afkølingen i gulvvarmen skal betales for i KWh, men til gengæld sænkes retur temperaturen til kraftværket. Her hvor jeg bor betales både for varmen der er trukket ud OG for antal m3.


Det kan altid nås at holde pause
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er det et no go og bruge retur termostater til styring af gulvvarme i dag.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Du må først ind og læse vedtægterne fra din fjernvarmeforsyning, og se betingelserne. Hvis du skal betale ekstra fast afgift for de ekstra m2, kan det måske blive for dyr en løsning - måske en luft til vand varmepumpe ville blive billigere.
Jeg tror nu nok at jeg turde prøve din egen løsning. Jeg tror ikke at du overbelaster din varmeveksler, da du blot sænker returtemperaturen på dit interne anlæg. Hvis du koblede dit værksted på parrallelt med dine radiatorkredse er det noget helt andet.
Jeg vil foreslå blot at sætte 2 t-rør på dit returrør lige før det går ind i varmeveksleren. Mellen de 2 t-rør kan du evt. sætte en regulerings-eller afspærringsventil. Fra t-rørene trækker du 2 rør ud til din garage.
I din garage bør du som minimum forberede en blandekreds. Til at starte med kunne du evt. blot montere en alm. radiatortermostatventil til 1-strengs anlæg (større ventilåbning), og så håbe på at det kører. For at få lidt tryk på, skal du "drosle" reguleringsventilen mellem de 2 t-stykker før din varmeveksler. Fungerer det ikke, kan du montere en ekstra cirkulationspumpe i gulvvarmekredsen, og styre den direkte over en elektrisk rumtermostat. (Sikkert den bedste løsning).

En anden mulighed ville være hvis du tilkobler det som direkte fjernvarme. Her skal der monteres 2 t-rør i returrøret efter varmeveksleren på fjernvarmekredsen. Ellers nøjagtig samme anlæg som beskrevet ovenfor. Du skal være opmærksom på at du sikkert skal bruge gulvvarmeslanger godkendt til 10 bar, hvis du anvender direkte fjernvarme.

Søren O
Mon ikke fjernvarmeselskabet kræver autorisation for at måtte arbejde på deres side af veksleren?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også