Loftlampeinstallation

Hej.

Har fået købt en ny loftlampe, men fatter ikke lige hverken systemet i den, eller "manualen"..

En der kan hjælpe?

Jeg har vedlagt billede af lampens montering og af "manualen".

 

Symbolerne var svært synlige, så de er påtegnet sådan nogenlunde efterfølgende. Hvad er lige hvad her, hvor skal L og N hen?

Jeg forstår desuden heller ikke "klemmerne".. I manualen er der symboliseret til de 2 små huller, der er tæt på hinanden, men der er ingen skruer, så hvordan skal jeg sætte ledningerne fast?

 

Med venlig hilsen og tak på forhånd.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til en lampe er det ikke så svært, for den lyser ligegyldigt om du sætter den ene eller anden ledning i hvilken klemme.
De klemmer der er vist, er beregnet på stive ledninger (eller der skal klemmes en tylle på blød ledning) og de presses ind i hullerne. PÅ tegningen kan man se at du skal afisolere 8mm (og eventuelt sætte tylle på) inden de presses ind i et af de 2 små huller ved siden af hinanden. Årsagen til der er 4 huller(2par) skyldes der er mulighed for sløjfning.
Det er mere tricky at få ledningerne ud igen. Der skal du påvirke en pal med en tynd skruetrækker eller noget spidst i det "hul" med noget metal der er lige ved siden af de 2 huller til ledningerne, hvilket i mange tilfælde betyder at du skal bruge 3 hænder....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik. Tak for svar.

Jeg får dog lige brug for lidt idiot-sikker guide her

Her er et billede af udtaget i loftet..

Det er vist nok hårde ledninger der ses på billedet..

Så.. Fuldstændig ligegyldigt hvilke klemmer jeg vælger i lampen, bare den røde sidder i et, og de 2 sorte i et andet, korrekt? Ligegyldigt om de begge sidder i den ene side?

Hvis jeg nu har nogle samlemuffere, kan jeg så sætte noget blød ledning på de hårde ledninger, for at gøre det lidt nemmere at håndtere? Du nævner noget med "tyller", ved brug af bløde ledninger? Hvad er det?

Der fulgte et par bløde, bøjelige rør med i lampens pakning, nogle bud på hvad de skal bruges til?

Du afslutter dine ledninger i loftudtaget med kronemuffer, så er det afklaret. Dernæst gør du, som Henrik foreslår, nemlig sætter tyller på den ene ende af de bløde ledninger, så du kan stikke dem i de skrueløse klemmer i lampen. Du har sikkert ikke adgang til tyller og tilhørende værktøj. Den anden ende af de bløde ledninger monterer du i de to ledige huller i kronemufferne.
En anden løsning er at få fat i et stykke 1,5 mm2 PVL (stift ledning) og bruge det som tilslutning mellem lampe og loftudtag ( din installatør kan sikkert sælge dig en halv meter).
De to stykker "rør" er noget ekstra isolering, som du kan bruge eller lade være.
Endelig er der den simple løsning, nemlig at montere ledningerne fra lampestedet i lampen, hvis de er lange nok.
 


fase
Fabrin har forklaret det så fint, så der er ingen grund til at jeg skriver mere.
Held og lykke med opsætningen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Okay, og det var ligegyldigt om ledningerne sidder i samme side på lampens udtag? Jeg behøver ikke placere den røde ledning i den ene side, og de to sorte i den anden side af lampens montering, blot at de, selvfølgelig, kommer i hver sin klemme? Mon de 2 sorte kan være i blot en klemme?

Noget af det her der kan bruges som "tylle"? https://www.greenline.dk/search?q=tylle

Har allerede bestilt disse samle muffere, det går an? https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/samlemuffer/p/enkelte-samlemuffer?search_id=3484405
Annonce
Den røde skal i den ene side og de sorte i den anden side. Hvis der er to huller ved siden af hinanden, skal der en i hvert hul. Der kan ikke komme to ledninger i hvert hul.
Tylle kan også hedde ledningsterminal, og hvis det skal være rigtigt, skal der bruges specielt crimpeværktøj til at sætte den fast på ledningen. De muffer du har bestilt, er enkelte samlemuffer. Du bør bruge mindst dobbelte samlemuffer, eller bedst kronemuffer, fordi du kan montere ledningerne fra den faste installation i det ene hul og ledningerne til lampen i det andet. Alt du skal bruge kan du købe hos den lokale elektriker eller tømmerhandel.

fase

"Den røde skal i den ene side og de sorte i den anden side. Hvis der er to huller ved siden af hinanden, skal der en i hvert hul. Der kan ikke komme to ledninger i hvert hul."

For lige at skære det ud i pap :

Hvor vigtigt er det med de tyller? Jeg har lige prøvet at skubbe en blød ledning i hver sit hul, de sidder ret godt fast, selvom de dog stadig godt kan rives ud med lidt god vilje.

Virker lampen? Hvis du har tilsluttet den bløde ledning til et par kronemuffer/dobbelte samlemuffer virker det vel. Det kan være svært at få mangetrådede ledninger ind i de klemmer, lampen er forsynet med, når de er afisolerede. Ledningerne skulle gerne blive siddende, når de er sat i.


fase

Jeg skubbede bare lige noget løst, ikke-tilsluttet blød ledning i lampens klemmer, for lige at se hvor godt de ville kunne sidde fast. De sidder, som sagt, ret godt fast selvom det dog stadig er muligt at rive dem ud igen.

De bøjer ret nemt de bløde ledninger, ja, men det kan lade sig gøre, og hvis bare de "sidder fast" (til en grad hvor man skal rive hårdt og rotere med ledningen for at få dem ud igen), så er det vel forsvarligt? Eller hvad?

Og billedet jeg har lagt op før. Skær det lige ud i pap for mig Var det korrekt placering af ledningerne?

I grunden skal jeg svare, at det ikke er helt efter reglerne, men virker din lampe. Strømforbruget er nok ikke større, end det kan gå. Så mangler du bare at montere den anden ende af ledningerne i udtaget og tænde for afbryderen, og så må vi håbe, at der går et lys op for dig.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis