Elmotor/frekvensomformer

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt jeg kan koble denne motor til en frekvensomformer.

Motoren har to hastigheder og klemmekassen ligner ikke en almindelig hvor

man bare flytter messinglamellerne tværs over. Jeg har indsat motorens mærkeplade, klemmekassen og et billede af en gammel sag med frekv.omf. tilsluttet med 3x 230v .

Hvad siger eksperterne ?

Hilsen Johnny

 


Johnny cnc
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kunne være tale om en motor med Dahlanderkobling, som jeg ikke lige her har koblings diagrammet til her. Dahlanderkoblinger er typisk til at koble mellem to hastigheder ved bl.a. ventilation.

fase
Har du kikket om der er et diagram på indersiden af dækslet på klemmekassen, somme tider er det støbt ind, og andre gange en papir seddel.
Jeg mener den ABB motor er med adskilte viklinger, den kan jo kun køre i Y.
Så den ene side er til en hastighed, og den anden side til den anden hastighed.
Og den yder betydeligt mindre på den lave hastighed.

(jeg har haft en der lignede engang)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Fabrin og Jens
I er hurtige på aftrækkeren.
Det er mig bekendt ikke en Dahlandermotor. sådan en har jeg på min trædrejebænk.
Den kører 2800 på den ene og 1400 på den anden hastighed, men i modsætning til denne her, har den fuld effekt på begge hastigheder.
Denne her har nærmest ingen kræfter på den lave hastighed, som det også fremgår af mærkepladen.
Jens: Der er desværre kun trykt diagram for høj og lav hastighed i dækslet.
Stjerne/trekant er ikke vist og derfor ville jeg hellere rådføre mig med videnskaben, inden jeg kortsluttede det hele.
Klemmekassen inviterer ikke lige til at lægge en lus på tværs.
Jeg vil i hvert fald gerne have et ok fra en fagmand, inden jeg gør det.

Johnny cnc
Spørgsmålet drejer sig om hvorvidt den kan køre på frekvensreg. Det kan den helt sikker men det skal være en 3 x400 V regularing. Lidt længere nede i tråden nævner du en anden sag med en 230 V frekvensreg. Denne motor er netop koblet i trekant, så viklinger kan køre på 230 V.
Den 2 hastigheds motor er koblet i stjerne inde i viklinger, så alle viklingsender er ikke ført ud i klemkasse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svaret.
Vil det sige at jeg kan slutte den til som den er, hvis bare frekvensomformeren er
en 3 x400v type?

Johnny cnc
Annonce
Det kan godt være, jeg svarede hurtigt på spørgsmålet, men normalt ligger hastigheds forholdet på 1:2 ved en Dahlanderkobling. Den behøver ikke på 2800 og 1400 rpm. Som elmand nævner, er motoren Y forbundet inden i, og derfor er kun de 3 viklingsender ført ud, og der er ingen mulighed for at forbinde på andre måder end angivet på mærkepladen. Du kan selvfølgelig bruge en frekvensomformer, men kun på et viklingssæt ad gangen.

fase
Hej Fabrin
Tak for svaret.
Desværre er den frekvensomformer jeg har en 230v ind og kan jo så iflg. Erik ikke bruges.
Ja, jeg skal nok lade være med at luse den over til det andet viklingssæt, så ville de to forskellige hastigheder
nok blive "uvenner"

Johnny cnc
Det er den dhalander motor, med hhv. 4 eller 8 pol-sæt i de to viklinger, og fast stjerne punkt i viklingerne.

Så du har "enten eller" på denne motor, og ikke "enkelt eller dobbelt stjerne" som på de fleste dhalander motorer.

Så længe du kører med 400V, på den "store" vikling, så kan du køre op til ~1400rpm vha frekvens regulering.

Så skal du have mere end 700W power/mere end 1400rpm, så skal du have fat i en anden motor.
Og hvis du skal bruge den frekvensomformer du har nu med 3*230V, så skal du også have fat i en anden motor, da den her ikke vil yde alverden ved 230V, hvis den over hovedet kan/vil trække din maskine.

 

Man kan godt køre "overfrekvens" så motoren kommer til at køre hurtigere end mærkepladen. Spænding burde hæves samtidig med frekvens, men det lader sig jo ikke gøre så den vil miste lidt drejningsmoment når man kører over 50 Hz Men det er ikke mærkbar de første 20-25 %

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har til denne her opgave kun brug for at regulere motoren ned til ca 200 omdr/min.
Som landet ligger lige nu skal jeg ud på brugtmarkedet og finde en 3x400V frkv.omformer
da den kun skal bruges til en times kørsel.
Opgaven går ud på at jeg skal rode(dreje) et Ø100mm hul op til 110 i en kæmpe sprøjtestøbemaskine,
hvor man ikke kan skille maskinen ad.
Derfor har jeg lavet en slæde hvorpå der er spændt et gammelt fræsehoved m ISO40 konus hvori
jeg kan spænde et rodehoved. Hele enheden spændes så fast på et stort vinkelplan på maskinen og
så skulle resten gå af sig selv.

Johnny cnc
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis