Opmure bryggersmøbel

Hej Forum.

Vi er i gang med at renovere et bryggers og er nu klar til at få lavet et møbel med bordplade og vask. Jeg tænkte at opmure dette i porebeton multiplader da jeg har set flere lave nogle rigtig flotte ting med dem.

Jeg har dog et par spørgsmål før jeg føler mig tryk til at kaste mig ud i opgaven.

Tanken var at jeg ville lave 3 mure på gulvet, fæstne til bagvæggen med murbindere i form af søm og lægge en bordplade oven på dette, fæstne med hyldeknægte og montagelim mellem murene og bordpladen.

Murene skal mures direkte ovenpå et flisegulv, kan det holde? Eller er der nogle forholdsregler man her skal tage?

Der er er fald i gulvet mod et afløb, ville det være fint at bruge fliseklæben til at rette dette af med så det første skifte byggeplader står i vater?

Vil den blå lip være fin til formålet?

Vil det være holdbart at mure nogle hylder imellem murene også af porebeton?

Hvor tykt lag fliseklæb skal benyttes mellem gulv/porebeton og mellem pladerne af porebeton?

Ja det var en del spørgsmål og jeg håber i kan hjælpe mig med mit projekt :-)

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lim imellem multiblokke skal stort set ikke fylde noget, men du kan godt rette 1. plade op med et tykkere lag. Fliselim er faktisk flydende i mange timer, så du skal have den nederste plade kilet op så den holdes på rette plads, ellers vil den hele tiden synke indtil dagen efter.
Lips den blå er udmærket men der findes jo en speciel pladelim, mon ikke den er mere velegnet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville anvende almindeligt mørtel under nederste skifte (til at rette af med), det er noget nemmere at arbejde med.


Med venlig hilsen

Anders

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville nok kile de nederste blokke op, strege gulvets hældning op på klodsen, og så skære den så hældningen passer. Derefter sætte den almindelig mørtel som Anders K også foreslår. Der skulle heller ikke være noget i vejen for at mure nogle hylder ind i det.
Vil du kunne nedtage møblet uden at det kan ses på fliserne bagefter eller er det mindre vigtigt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for de mange fine svar, det sætter jeg stor pris på. Jeg havde slet ikke tænkt på at kile det nederste skifte op. Disse kiler, laver man dem selv eller kan man købe dem?

Kan mørtel godt hæfte på glatte fliser?

Det er ikke vigtigt at man kan nedtage dem uden at det kan ses på fliserne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

m.h.t. til at lave en kile.
Man stiller alle nederste skifte / blokke op på nogle trækiler / klodser, på deres rette plads så de står i vater. Både ud fra væggen og i forhold til hinanden. Så streger man gulvets hældning op på disse nederste blokke. Det gøres med en blyant der lægges vandret ovenpå f.eks. lille stump lægte, tændstikæske eller en pakke smøger. Blyant og lægte holdes sammen. Ved at føre lægtestump med blyant langs gulvet kan man lave en streg oppe på siden af disse nederste blokke. Det er det man kalder parallel opstregning. Man streger op parallel med gulvet.
Blokke tages væk og der saves efter stregen. Nu passer nederste multiblok til gulvets hældning, og toppen af disse nederste blokke vil være vandret grundlag for at komme videre når de er blivet limet fast. Husk at sætte numre på, for de er givetvis alle lidt forskellige
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de mange gode råd :-) Der er nu indkøbt multiblokke hjem og nu melder næste spørgsmål sig.

Hvordan montere jeg best de hylder der skal hænges op imellem væggene? Man kunne bare lægge hylderne imellem multiblokkene, men så bliver det for smalt. Så hylderne skal "svæve" mellem væggene hvis i forstår hvad jeg mener?

Hvordan montere jeg dem så det både holder og er lige?
Du kan få porebeton elementer der er 240cm høje, så du kunne evt købe sådan et til at lave hylderne af
Mørtel hæfter ikke direkte på fliser, men man kan smøre et tyndt lag lim på gulvet inden man lægger mørtlen vådt i vådt.
Et helvæg element er en god løsning men så vidt jeg ved er det tyndeste de fåes i nu om dage 10 cm. Så det bliver muligvis lidt voldsomt.
Alternativt kan man forskyde multiblokkene så de bærende sidder ca midt under en blok. Det kræver noget opklodsning midt under hver samling hvis man ikke har prøvet det før. Møblet skal vel både spartles og slibes alligevel for at stå skarpt.

km
Jeg syntes ikke at kunne finde pladerne i mere end 60 cm som de længste, og det er disse jeg har købt.
Jo møblet bliver spartlet, slebet og maler bagefter, men havde overvejet om noget skalcem måske kunne bruges? Det syntes jeg giver en pæn overfalde nemlig.

Det bekymrer mig du siger mørtel ikke hæfter direkte på fliser, hvad skal jeg så bruge?
Min tanke lige nu var bare mørtel mellem plader og flisegulvet som foreslået længere oppe, og så ellers blå lip mellem pladerne og mellem plader og bagvæk da jeg i forvejen har noget af dette på lager.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også